Wymiana walut przez elektroniczną platformę

Platformy wymiany walut pozwalają sprawnie przeprowadzić operację finansową po korzystnym kursie.

Publikacja: 27.05.2013 00:51

Rośnie liczba klientów, którzy wymieniają waluty przez Internet

Rośnie liczba klientów, którzy wymieniają waluty przez Internet

Foto: Rzeczpospolita

Banki notują szybki wzrost liczby użytkowników elektronicznych platform do wymiany walut.  – W 2011 roku ok. 3 tys. firm miało dostęp do platformy iBRE FX. Rok później było to 5,1 tys. spółek, a do końca kwietnia 2013 r. jest już ich ponad 7 tys. – mówi Radosław Wierzbicki, diler z BRE Banku obsługujący klientów korporacyjnych. Podobnie jest w innym instytucjach. – Liczba użytkowników platformy walutowej w ciągu roku podwoiła się – podaje Juliusz Szymański, dyrektor ds. rozwoju strategii biznesowej Obszaru Skarbu w BZ WBK.

Łatwy dostęp

– Internetowe platformy wymiany walut stają się coraz popularniejsze, ponieważ klient może kupować lub sprzedawać waluty zaraz po zalogowaniu się do intuicyjnej bankowości elektronicznej. Firma nie musi już dzwonić do dilera, czekać na połączenie i kwotowanie – wyjaśnia Radosław Wierzbicki.

Dodaje, że jest to zatem szybsze i wygodniejsze rozwiązanie niż skorzystanie z telefonu. Co więcej, kursy dostępne w internetowych platformach mogą być często lepsze niż oferowane przez dilerów, ponieważ koszty instytucji finansowej są po prostu niższe.

– Z dilerem zawiera się bardziej wyrafinowane transakcje, takie jak np. strategie opcyjne lub transakcje na wysokie kwoty – mówi Artur Matyas z Raiffeisen Polbanku.

Zdaniem Juliusza Szymańskiego przewaga platformy wymiany walut nad okienkiem bankowym to przede wszystkim „odmiejscowienie samej wymiany walutowej" i brak konieczności fizycznej obecności przedstawicieli firmy. Klient poprzez platformę ma też możliwość bezpośredniego śledzenia sytuacji na rynku walutowym, co pozwala mu na wybór odpowiedniego momentu zawarcia transakcji, w którym cena waluty będzie dla niego optymalna.

Różne rodzaje zleceń

Wiele platform, jak m.in. iBRE FX (BRE Banku), CitiFX Pulse (Citi Handlowego) czy R-Dealer (Raiffeisen Banku), pozwala na złożenie zlecenia oczekującego. Polega ono na tym, że użytkownik platformy wyznacza odpowiadającą mu cenę waluty i czas, w jakim transakcja ma być zrealizowana.

Jeśli kurs w założonym terminie sięgnie tego poziomu, to zaplanowana operacja dojdzie do skutku, a jeśli nie – to zostanie anulowana. Przykładowo, jeśli klient chce sprzedać euro w ciągu siedmiu dni po trzy grosze drożej niż aktualny kurs, to ustawia takie zlecenie. Kiedy faktycznie kurs wzrośnie, zlecenie zostanie zrealizowane.

– Klienci platformy iBRE FX mogą też skorzystać z prostej funkcji zamówienia powiadomień SMS lub e-mail o wybranym kursie walutowym. Dzięki temu klient nie musi śledzić bieżących notowań, a kiedy satysfakcjonujący kurs będzie na rynku, zostanie o tym poinformowany – wyjaśnia Radosław Wierzbicki.

I dodaje, że BRE Bank udostępnia też tzw. Dozwolony Wolumen Transakcji, dzięki któremu klient może np. kupić walutę, nie posiadając jeszcze złotówek na rachunku. – Ta funkcja przypadła do gustu kantorom i firmom z dużą liczbą płatności zagranicznych – mówi Radosław Wierzbicki. Przedsiębiorcy mogą również korzystać z transakcji terminowych, które służą do ograniczenia ryzyka walutowego.

Według Marcina Serafina z Departamentu Skarbu w Banku Millennium jednak to, co przede wszystkim cenią klienci, to prostota obsługi platformy, bezawaryjne działanie, szybkość odświeżania cen i ich konkurencyjność.

– Platforma sprawia, że klienci stają się bezpośrednimi i samodzielnymi uczestnikami rynku finansowego, a transakcje mogą zawierać z każdego miejsca w kraju i za granicą – mówi Paweł Ostrowski, dyrektor Biura Sprzedaży Produktów Skarbowych w PKO BP.

„Rzeczpospolita" radzi: Kiedy korzystać z platformy

1. Małe kwoty

Platforma walutowa to dobre rozwiązanie dla firm, które przeprowadzają dużo transakcji na małe kwoty. A dodatkowo bardzo często wymieniają walutę.

2. Zmienny rynek

Jeśli na rynku walutowym panuje duża zmienność, to z reguły trudno jest dodzwonić się do dilera, ponieważ wiele osób jednocześnie chce przeprowadzić transakcję. Dlatego w takiej sytuacji warto skorzystać z platformy, gdzie można na bieżąco obserwować kursy i w odpowiednim momencie szybko kupić bądź sprzedać walutę.

3. Proste zlecenia

Platformy do wymiany walut oferowane przez banki umożliwiają nie tylko kupno i sprzedaż waluty, ale również pozwalają złożyć zlecenie warunkowe, a także przeprowadzić transakcję terminową (forward) oraz założyć lokatę walutową. Jednak przez platformę niedostępne są bardziej skomplikowane operacje, jak np. zakup opcji walutowych – w tym przypadku należy skontaktować się z dilerem.

4. Łatwy dostęp

Praktycznie z każdego miejsca można kupować i sprzedawać waluty przez platformę.

Banki notują szybki wzrost liczby użytkowników elektronicznych platform do wymiany walut.  – W 2011 roku ok. 3 tys. firm miało dostęp do platformy iBRE FX. Rok później było to 5,1 tys. spółek, a do końca kwietnia 2013 r. jest już ich ponad 7 tys. – mówi Radosław Wierzbicki, diler z BRE Banku obsługujący klientów korporacyjnych. Podobnie jest w innym instytucjach. – Liczba użytkowników platformy walutowej w ciągu roku podwoiła się – podaje Juliusz Szymański, dyrektor ds. rozwoju strategii biznesowej Obszaru Skarbu w BZ WBK.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy