Nowy model oparty na wykorzystaniu możliwości transmisji internetowych wymaga ogromnych inwestycji i przestawienia się spółek na praktycznie całkiem nowe procesy biznesowe. W efekcie, przez ostatnie 5 lat firmy telekomunikacyjne w skali światowej straciły od 30 nawet do 50 procent swoich zespołów. Wydaje się, że rozwiązaniem tych dylematów może być głęboka technologiczna integracja wszystkich korporacyjnych systemów na wspólnej platformie.
- W jakie narzędzia informatyczne operatorzy inwestowali w ostatnich latach, a czym interesują się najbardziej dziś?
- Jeszcze do niedawna mocno inwestowali w podstawowe technologie informatyczne, jednak dzisiaj są bardziej zainteresowani wyrafinowanymi aplikacjami – zwłaszcza tymi, które pozwalają usprawnić ich kontakt z klientami. Rozwiązania Customer Experience, służą do lepszego poznania klientów, ich przyzwyczajeń i preferencji. Inne aplikacje docierają z kolei do serwisów społecznościowych, próbując tam znaleźć dodatkowe wskazówki na temat zachowań klientów. Kolejnym obszarem zainteresowań firm telekomunikacyjnych jest nowy model usług, zwany Telco 2.0. Ponieważ dotychczasowe modele działalności, w których klient jest ostatnim ogniwem łańcucha usługowego wyczerpały swoją formułę, model Telco 2.0 zakłada wdrożenie usług dwukierunkowych, w których zadanie tworzenia usług zostaje przesunięte w stronę ich odbiorców.
- Czy w związku z upowszechnianiem się modelu chmurowego, inwestowanie w system informatyczny może dać operatorowi przewagę konkurencyjną?
- Dzisiaj wszystkie firmy telekomunikacyjne dążą do takiego przekształcenia swoich modeli biznesowych, aby stać się operatorami teleinformatycznymi. Naturalną konsekwencją tej transformacji będzie bardzo szerokie zastosowanie chmury obliczeniowej – np. na zasadzie udostępniania klientom infrastruktury technologicznej lub aplikacji o ciekawych funkcjonalnościach. Ten rynek jest bardzo rozwojowy, ponieważ jak na razie tych aplikacji jeszcze nie jest tak wiele, jak oczekują użytkownicy. Cały czas także trwają starania nad opracowaniem odpowiednich modeli biznesowych dla takiej działalności – takich, które przyniosłyby operatorom oczekiwane przychody. Podsumowując: przejście do chmury jest nieuniknione i dla tej branży nie ma jak na razie żadnej innej alternatywy. Aby być konkurencyjnym, trzeba być w chmurze.
- No właśnie wielu operatorów, szukając nowych źródeł przychodów, stara się rozszerzać pole działania i zaczyna oferować swym klientom usługi informatyczne, czy integracyjne. Czy waszym zdaniem ma to ma sens i czy nie jest to konkurencja dla takich firm jak wasza?