W 2016 r. w sądach gospodarczych ogłoszono 4450 upadłości konsumenckich, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2015 r.
Zredukować dług
Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe przewidziane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), które stały się niewypłacalne. Chodzi o to, że dłużnik nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań pieniężnych, na przykład brakuje mu pieniędzy na codzienne wydatki i na spłatę pożyczki. Postępowanie upadłościowe wszczynane jest wyłącznie na wniosek konsumenta. Takiego wniosku nie może złożyć ani wierzyciel, ani prokurator czy organizacja społeczna. Postępowania nie może też prowadzić sąd z urzędu.
Upadłość konsumencka ma dwie główne funkcje. Pierwsza to oddłużenie niewypłacalnego konsumenta, czyli umorzenie całości lub części długów, których konsument nie jest i nie będzie w stanie spłacić. Ostatecznym efektem upadłości jest całkowite uwolnienie konsumenta od długów. Ale warunkiem skorzystania z tej możliwości jest uczciwe i zgodne z prawem działanie konsumenta zarówno przed ogłoszeniem upadłości, jak i w toku postępowania.
Druga funkcja to windykacja, czyli odzyskanie należności przez wierzycieli. W postępowaniu dochodzi do likwidacji (sprzedaży) całego albo części majątku konsumenta. Tak uzyskane środki są przekazywane na zaspokojenie roszczeń wierzycieli, którzy w określonym czasie zgłosili swoje wierzytelności do sędziego-komisarza. Likwidację majątku przeprowadza wyznaczony przez sąd syndyk. Spisuje on majątek, a później go spienięża, weryfikuje roszczenia, przekazuje środki wierzycielom.
Są pewne ograniczenia
Jednym ze skutków postępowania może być umorzenie zobowiązań dłużnika, których nie udało się spłacić mimo likwidacji jego majątku. Ustawodawca wprowadził jednak reguły, które mają zabezpieczyć przed nadużywaniem przez dłużników tej możliwości.