Cosco ma kupić firmę Orient Overseas International (OOIL) za 6,3 mld dolarów. Finalizacja umowy uczyni z chińskiego przewoźnika trzecią co do wielkości firmę żeglugową, z 400 kontenerowcami.
Firmę OOIL założyła rodzina obecnego prezesa – Tung Chee-hwa. Obecnie rodzina ta posiada 69 proc. udziałów w spółce i zaakceptowała już warunki sprzedaży. Teraz umowa musi jeszcze zostać zatwierdzona przez organy regulacyjne.
Spółka-córka OOIL - OOCL jest obecnie siódmą co do wielkości na świecie firmą oferującą transport drogą morską, z udziałem 3,2 proc. w światowym rynku. Tak wynika z Alphaliner, czyli bazy informacji na temat przewoźników morskich.
Cosco zaoferowało udziałowcom OOIL 10,07 dolara za akcję, co oznacza 38-proc. premię względem zamknięcia notowań akcji z piątku.
Na rynku transzortowym, który odznacza się spadającym popytem i rosnącymi możliwościami przewozu towarów, sporo się dzieje. Ostatnio koreański gigant Hanjin, również zajmujący się przewozami morskimi, ogłosił bankructwo, a francuski CMA CGM nabył singapurski Neptun Orient Lines.