Do polowy października przewoźnik odbierze jeszcze 5 kolejnych pojazdów tej marki. To realizacja kontraktu na dostawę 35 autobusów Volvo 7900 Hybrid, którymi może podróżować 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, oraz dostęp do internetu przez Wi-Fi.
To jak dotąd największa jednorazowa dostawa miejskich autobusów hybrydowych dla polskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Sosnowieckie PKM jeszcze w ub. roku zawarło umowę z wojewódzkim samorządem na dofinansowanie zakupu niskooemisyjnego taboru autobusowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Unijne wsparcie inwestycji wynosi 85 proc. wartości całego projektu, w ramach którego zakupionych zostanie 78 sztuk nowych autobusów. Prócz Volvo, umowy na dostawę pojazdów podpisane zostały jeszcze z Solarisem (24 sztuki 12-metrowych Urbino 12) oraz EvoBus Polska (19 sztuk 18-metrowych Mercedesów Conecto G). Łączna wartość podpisanych umów z producentami wyniosła prawie 127,4 mln złotych.
Autobusy Volvo 7900 Hybrid to tzw. równoległe hybrydy. Mogą być napędzane niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego. Autobus rusza przy pomocy silnika elektrycznego, a przy prędkości 15-20 km/h przełącza się na silnik diesla. Dzięki temu zużycie paliwa jest o 30-40 proc. niższe niż w autobusach z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym. O prawie połowę niższa jest emisja spalin.
- Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do ciągłego zatrzymywania się i ruszania, dlatego stanowi bardzo dobre rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w ruchu o dużym natężeniu – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska są autobusy elektryczne. W województwie śląskim 90-tysięczne Jaworzno zamierza w krótkiej perspektywie zastąpić elektrobusami połowę obecnej floty miejskiego przewoźnika. Z kolei Tychy, które otrzymało unijne wsparcie w wys. 100 mln zł na nowoczesny tabor autobusowy z napędem ekologicznym, zaplanowało zakup 51 autobusów zasilanych gazem CNG. Takie pojazdy są od tych z tradycyjnym napędem cichsze i emitują o 70 proc. mniej zanieczyszczeń. Przebudowane zostanie także zaplecze techniczne tyskiej zajezdni.