Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

W 2023 roku nastąpiły spadki w przewozach drogowych, jednak prognozowany wzrost gospodarczy przyniesie zmianę trendu.

Publikacja: 19.02.2024 09:16

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Foto: GDDKiA

W 2023 roku wpływy Krajowego Funduszu Drogowego z e-Toll wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 8,1 proc. do 2 280 623 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że od stycznia 2023 rząd powiększył stawki opłat o „wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”, który wyniósł 13,3 proc. 

Zatem ruch ciężarówek zmalał, co lepiej widoczne jest po liczbie transakcji w e-Toll, która zmniejszyła się w 2023 roku o 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku do 1,18 mld. Najgłębszy spadek zaobserwowany był w grudniu (7,9 proc.) i wrześniu (4,5 proc.), a tylko w dwóch miesiącach: październiku i w czerwcu liczba transakcji była większa niż w 2022 roku, o (odpowiednio) 1,7 proc. oraz 0,4 proc. 

Czytaj więcej

Znów zablokowane granice z Ukrainą

Jeszcze głębsze spadki zanotował ruch w Niemczech. Z danych Bundesamt fur Logistik und Mobilitat wynika, że przebieg ciężarówek na płatnych drogach w Niemczech zmalał w 2023 roku o 3,9 proc. w stosunku do wcześniejszego roku. Przewoźnicy lokalni zanotowali 4,9-procentowe spadki przebiegu, zagraniczni 2,7-procentowe. Auta z polskimi tablicami rejestracyjnymi zmniejszyły przebiegi o 1,5 proc. do niecałych 7,6 mld km, co stanowiło 19 proc. kilometrażu. Dla porównania, w 2016 roku (drugim w którym w całości obowiązywał MiLoG) ciężarówki zarejestrowane w Polsce miały 16 proc. udziału. 

Wraz z malejącymi przebiegami rosło zadłużenie branży transportowej zajmującej się drogowym transportem towarów. W 2023 roku przekroczyło właśnie 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc., jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. 

Z analiz tej firmy wynika, że co czwarta firma transportowa doświadczyła w minionym roku problemów z płynnością finansową, głównie za sprawą nieterminowego wpływu zapłaty za świadczone usługi. 

Na koniec 2023 roku 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą, pokazują prowadzone przez EFL badania „Skaner MŚP”. O dobrej kondycji wspominało 35 proc. firm, a o ani dobrej, ani złej najwięcej, bo 42 proc. badanych przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Joanna Porath: Potrzebne zmiany celne i podatkowe w związku z CPK

Jest szansa na poprawę sytuacji i przyspieszenie wzrostu gospodarczego. Analitycy PKO Research spodziewają się w tym roku wzrostu PKB Polski na poziomie 3,7 proc. po ubiegłorocznej stagnacji (PKP wzrósł o 0,2 proc.). Komisja Europejska jest ostrożniejsza i w opublikowanych w 15 lutego prognozach przewiduje wzrost PKB dla Polski w tym roku w tempie 2,7 proc., w kolejnym 3,2 proc. Jednocześnie obniżyła szacunki inflacji w Polsce na 2024 rok z 6,2 proc. do 5,2 proc., a na 2025 rok podwyższyła z 3,8 proc. na 4,7 proc. 

W szacunkach KE w Niemczech PKB ma wzrosnąć w tym roku o 0,3 proc. po spadku 0,3 proc. w 2023 roku, a wyraźne odbicie pojawi się w przyszłym roku, gdy gospodarczy wzrost przyspieszy do 1,2 proc. Jednocześnie inflacja zmaleje z 6 proc. w ub.r. do 2,8 proc. w tym roku i 2,4 proc. w przyszłym. 

W 2023 roku wpływy Krajowego Funduszu Drogowego z e-Toll wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 8,1 proc. do 2 280 623 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że od stycznia 2023 rząd powiększył stawki opłat o „wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”, który wyniósł 13,3 proc. 

Zatem ruch ciężarówek zmalał, co lepiej widoczne jest po liczbie transakcji w e-Toll, która zmniejszyła się w 2023 roku o 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku do 1,18 mld. Najgłębszy spadek zaobserwowany był w grudniu (7,9 proc.) i wrześniu (4,5 proc.), a tylko w dwóch miesiącach: październiku i w czerwcu liczba transakcji była większa niż w 2022 roku, o (odpowiednio) 1,7 proc. oraz 0,4 proc. 

Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta
Drogowy
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe
Drogowy
Przewoźnicy nie chcą odszkodowań za zmowę cenową
Drogowy
Firmy transportowe rozpoczęły zwalnianie kierowców
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Drogowy
Małe szanse na zmiany w umowie transportowej z Ukrainą