Całkowity zasób nowoczesnej powierzchni magazynowej sięgnął 25 mln mkw., a w budowie pozostaje rekordowe 4,9 mln mkw. – Rynek magazynowy w Polsce w kontekście popytu ma perspektywy i szanse na dalszy stały rozwój. Pomimo czynników wpływających na ograniczenie podaży nie spodziewamy się stagnacji w sektorze – zaznacza partner zarządzająca, AXI IMMO Renata Osiecka.

Zaznacza, że takie czynniki, jak inflacja oraz wzrost cen materiałów i wykonawstwa wpływają na stopniowe podnoszenie stawek czynszów. Rosnące stawki najmu mogą wpłynąć na nieco niższą dynamikę po stronie popytu

Są też inne zagrożenia. – Nie bez znaczenia dla całego sektora pozostaje również napięta sytuacja geopolityczna za południowo-wschodnią granicą Polski, która w kolejnych kwartałach roku może wpłynąć na czasowe zwiększenie popytu najemców relokujących biznes ze wschodu Europy – ostrzega Osiecka.

Zaznacza, że istotne będą decyzje rządu dotyczące polityki związanej z inflacją czy znalezieniem nowych alternatywnych łańcuchów dostaw surowców energetycznych oraz materiałów budowlanych po agresji Rosji w Ukrainie.

Branżę logistyczną napędza handel elektroniczny. – Wartość rodzimego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła już 100 mld zł, a zakupy w sieci robiło aż 77 proc. internautów – to aż o 15 pkt proc. więcej niż jeszcze w 2019 roku. Wzrost rynku e-commerce przekłada się też na zainteresowanie nim przedsiębiorców. Liczba podmiotów sprzedających online, zarówno w 2020, jak i 2021 r. znacząco wzrosła, a na koniec grudnia 2021 r. było. zarejestrowanych ponad 52,3 tys sklepów internetowych – wskazuje Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE Damian Kołata.

Rośnie także transport. W pierwszych czterech miesiącach o 5 proc. wzrosły przeładunki w polskich portach, do 33,9 mln ton, wynika ze wstępnych danych GUS. W ślad za przeładunkami w portach wzrastają przewozy. Urząd Transportu Kolejowego zanotował, że w kwietniu koleją przewieziono 21,3 mln ton ładunków. W porównaniu z danymi sprzed roku zanotowano wzrost o 1,4 mln ton (6,9 proc.). Praca przewozowa osiągnęła 5,2 mld tonokilometrów, co oznaczało wzrost o 0,7 mld tonokilometrów (15,1 proc.). Praca w przewozach towarowych wyniosła w 221 roku 410,2 mld tkm, co oznacza 3,7-proc. wzrost w stosunku do 2020 roku, wynika ze wstępnych danych UTK.

Rosną także przewozy samochodowe. – W niektórych branżach, które obsługujemy, widać zmniejszenie dynamiki wzrostu. E-handel cały czas rośnie, ale obserwujemy spowolnienie związane z ograniczeniem konsumpcji. Istotnym czynnikiem jest z pewnością element inflacyjno-kredytowy, który zmniejszył budżety konsumentów, co w logistyce przekłada się na konieczność rewizji pierwotnych prognoz wolumenowych – ocenia dyrektor sprzedaży i relacji z klientami No Limit Maciej Rybak.