Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zwrócił się do przewoźników kolejowych z prośbą o rozszerzenie listy dokumentów umożliwiających potwierdzenie danych osobowych. Zaapelował by w trakcie kontroli biletów imiennych (np. internetowych czy okresowych) pasażer mógł korzystać z usługi mTożsamość, dostępnej w aplikacji mObywatel, której dostawcą jest Ministerstwo Cyfryzacji.
Czytaj także: Zadbaj o bezpieczną podróż na święta
- Zależy nam na tym, by przewoźnicy kolejowi wprowadzali nowoczesne rozwiązania, które mogą ułatwiać pasażerom podróżowanie. Jednym z takich rozwiązań jest możliwość cyfrowego potwierdzenia tożsamości w przypadku biletów imiennych. W sytuacji, gdy bilet również ma postać elektroniczną, pasażer może odbyć podróż mając przy sobie tylko telefon komórkowy – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie dokumenty potwierdzające uprawnienia do ulg mają swoje elektroniczne odpowiedniki. Dlatego, w takich przypadkach, konieczne jest okazanie dokumentów uprawniających do ulgowego przejazdu w tradycyjnej, papierowej formie.
- Wprowadzone rozwiązanie może zapobiec ewentualnym nieporozumieniom, jakie mogą wynikać np. z przypadków zapomnienia przez pasażera zabrania ze sobą w podróż dowodu osobistego, ale przede wszystkim udowadnia, że spółki kolejowe są otwarte na nowe technologie, dbając tym samym o komfort swoich pasażerów. Będziemy motywować podmioty kolejowe do wprowadzania kolejnych, nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym kolej może stać się jeszcze bardziej przyjazna i nowoczesna z perspektywy pasażerów – zapowiada dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Co istotne, usługa mTożsamość jest honorowana wyłącznie podczas kontroli biletów. Natomiast w przypadku potrzeby weryfikacji tożsamości pasażera w związku z wystawianiem wezwania do zapłaty, kontrolerzy – zgodnie z Prawem przewozowym – mają prawo żądać okazania dokumentu tożsamości w tradycyjnej, papierowej formie.