To będzie bardzo trudny rok dla branży

W tym roku sprzedaż nowych aut w Europie spadnie o 20 proc., a ich produkcja o 25 proc. – prognozuje ACEA

Publikacja: 06.03.2009 03:56

ACEA, czyli stowarzyszenie zrzeszające europejskich producentów aut, jeszcze niedawno zakładała 15-proc. spadek sprzedaży w całym 2009 r. Z kolei Komisja Europejska prognozowała 18 proc. spadku.

Wczoraj Carlos Ghosn, szef ACEA, a zarazem prezes koncernów Renault i Nissan, zrewidował szacunki. Przy okazji wezwał europejskie rządy do jak najszybszego działania: – Potrzebujemy finansowania, a szybkość działania jest tu fundamentem – stwierdził, nawiązując do weekendowej decyzji szefów europejskich rządów, zgodnie z którą wykluczono powstanie centralnego europejskiego programu pomocy dla europejskiego przemysłu samochodowego.

Ghosn zaapelował m.in. o zwiększenie limitu na dofinansowanie projektów z EBI. Po raz kolejny powtórzył też, że branża potrzebuje 40 mld euro wsparcia. Ostrzegł, iż dłuższe zwlekanie z pomocą może doprowadzić producentów do problemów, przed jakimi stanęły GM czy Chrysler.

Nawet bez zcentralizowanych działań kolejne kraje wprowadzają programy wspierające sprzedaż, polegające głównie na dopłatach do złomowania starych pojazdów i wymiany na nowe. Są też i inne sposoby: Czesi ogłosili, że firmy będą mogły odliczać VAT (od zakupu auta i kosztów eksploatacji) także od modeli osobowych. Prace nad ustawą zakończą się w kwietniu.

– Gdyby także w Polsce udało się doprowadzić do pełnego odliczania VAT przy zakupie samochodów dla firm lub zmiany akcyzy na podatek ekologiczny, efekt w postaci większej sprzedaży byłby szybko widoczny – uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar. Jego zdaniem zadziałałoby to skuteczniej niż jednorazowe dopłaty do wymiany starych aut. Na razie jednak poza kolejnymi zapowiedziami polski rząd nie ma do zaoferowania konkretnych rozwiązań dla branży czy klientów.

[ramka]11,8 mln aut to prognozowana przez ACEA sprzedaż w Europie w 2009 r.[/ramka]

ACEA, czyli stowarzyszenie zrzeszające europejskich producentów aut, jeszcze niedawno zakładała 15-proc. spadek sprzedaży w całym 2009 r. Z kolei Komisja Europejska prognozowała 18 proc. spadku.

Wczoraj Carlos Ghosn, szef ACEA, a zarazem prezes koncernów Renault i Nissan, zrewidował szacunki. Przy okazji wezwał europejskie rządy do jak najszybszego działania: – Potrzebujemy finansowania, a szybkość działania jest tu fundamentem – stwierdził, nawiązując do weekendowej decyzji szefów europejskich rządów, zgodnie z którą wykluczono powstanie centralnego europejskiego programu pomocy dla europejskiego przemysłu samochodowego.

Dane gospodarcze
Nowe dane GUS. Nominalny PKB Polski podwoił się w niecałą dekadę
Dane gospodarcze
Ekonomiści Credit Agricole BP z najcelniejszym scenariuszem
Dane gospodarcze
Kiedy Fed może powrócić do obniżek stóp procentowych?
Dane gospodarcze
Prezes NBP Adam Glapiński: Wątpliwa kolejna obniżka stóp procentowych w czerwcu
Dane gospodarcze
Pośpieszne zakupy w USA w marcu. Powstał rekordowy deficyt bilansu handlowego