Piątkowy szturm klientów

Publikacja: 17.11.2010 02:26

Początek sezonu świątecznych zakupów. W USA przypada pierwszego dnia po Święcie Dziękczynienia – w t

Początek sezonu świątecznych zakupów. W USA przypada pierwszego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku w piątek, 26 listopada. Klientów będzie więcej niż rok temu.

Foto: Rzeczpospolita

Red

26 listopada w Stanach Zjednoczonych przypada tzw. Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów. Tego dnia do sklepów ma ruszyć 200 mln klientów.

Z danych zebranych przez branżę handlową wynika, że w tym roku kupujących ma być 2,6 proc. więcej niż w 2009 r. Jednak ich wydatki mają być o 3,8 proc. niższe – wyniosą 330 dol. na osobę. Może to być ok. 42 mld dol. Wydane pieniądze będą stanowiły 23,5 proc. świątecznego budżetu.

Jak zauważają analitycy, w tym roku jeszcze więcej osób niż rok temu, unikając kolejek, zdecyduje się na zrobienie zakupów w Internecie. Wartość zamówień tylko z tego jednego dnia ma sięgnąć 1 mld dol.

Na szturm klientów szykują się już sieci handlowe. – Zaczynamy o północy, aby klienci nie musieli czekać pod drzwiami sklepów. Promocji jest mnóstwo – mówi Stephen Quinn, wiceprezes Walmartu ds. rynku amerykańskiego. Ta największa sieć handlowa świata jako pierwsza poinformowała o szczegółach akcji związanej z czarnym piątkiem. Sklepy Office Max liczą głównie na sprzedaż sprzętu komputerowego, zostaną otwarte już o szóstej rano.

Choć klientów w sklepach nie będzie brakowało, to branża zauważa powolne zmiany w zwyczajach konsumenckich. Klienci coraz częściej odkładają zakupy na okres bliżej świąt. W ubiegłym roku mogli dzięki temu sporo zaoszczędzić. Ponieważ koniunktura była słaba, wiele sieci handlowych złamało niepisany zwyczaj i wyprzedaże rozpoczęło już w szczycie sezonu. Wolały nawet mniej zarobić, niż zostać z niesprzedanymi zapasami.

Reklama
Reklama

26 listopada w Stanach Zjednoczonych przypada tzw. Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów. Tego dnia do sklepów ma ruszyć 200 mln klientów.

Z danych zebranych przez branżę handlową wynika, że w tym roku kupujących ma być 2,6 proc. więcej niż w 2009 r. Jednak ich wydatki mają być o 3,8 proc. niższe – wyniosą 330 dol. na osobę. Może to być ok. 42 mld dol. Wydane pieniądze będą stanowiły 23,5 proc. świątecznego budżetu.

Reklama
Dane gospodarcze
Rosja się kurczy. Kreml utajnia dane demograficzne
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Dane gospodarcze
To ta projekcja inflacji przekonała RPP do obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Kierunek dla stóp procentowych w Polsce: w dół, choć raczej nie w cyklu
Dane gospodarcze
Adam Glapiński, prezes NBP: RPP jest skłonna dalej obniżać stopy procentowe
Dane gospodarcze
Niespodzianka. RPP obniżyła stopy procentowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama