Reklama

Piątkowy szturm klientów

Publikacja: 17.11.2010 02:26

Początek sezonu świątecznych zakupów. W USA przypada pierwszego dnia po Święcie Dziękczynienia – w t

Początek sezonu świątecznych zakupów. W USA przypada pierwszego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku w piątek, 26 listopada. Klientów będzie więcej niż rok temu.

Foto: Rzeczpospolita

Red

26 listopada w Stanach Zjednoczonych przypada tzw. Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów. Tego dnia do sklepów ma ruszyć 200 mln klientów.

Z danych zebranych przez branżę handlową wynika, że w tym roku kupujących ma być 2,6 proc. więcej niż w 2009 r. Jednak ich wydatki mają być o 3,8 proc. niższe – wyniosą 330 dol. na osobę. Może to być ok. 42 mld dol. Wydane pieniądze będą stanowiły 23,5 proc. świątecznego budżetu.

Jak zauważają analitycy, w tym roku jeszcze więcej osób niż rok temu, unikając kolejek, zdecyduje się na zrobienie zakupów w Internecie. Wartość zamówień tylko z tego jednego dnia ma sięgnąć 1 mld dol.

Na szturm klientów szykują się już sieci handlowe. – Zaczynamy o północy, aby klienci nie musieli czekać pod drzwiami sklepów. Promocji jest mnóstwo – mówi Stephen Quinn, wiceprezes Walmartu ds. rynku amerykańskiego. Ta największa sieć handlowa świata jako pierwsza poinformowała o szczegółach akcji związanej z czarnym piątkiem. Sklepy Office Max liczą głównie na sprzedaż sprzętu komputerowego, zostaną otwarte już o szóstej rano.

Choć klientów w sklepach nie będzie brakowało, to branża zauważa powolne zmiany w zwyczajach konsumenckich. Klienci coraz częściej odkładają zakupy na okres bliżej świąt. W ubiegłym roku mogli dzięki temu sporo zaoszczędzić. Ponieważ koniunktura była słaba, wiele sieci handlowych złamało niepisany zwyczaj i wyprzedaże rozpoczęło już w szczycie sezonu. Wolały nawet mniej zarobić, niż zostać z niesprzedanymi zapasami.

Reklama
Reklama

26 listopada w Stanach Zjednoczonych przypada tzw. Black Friday, czyli tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów. Tego dnia do sklepów ma ruszyć 200 mln klientów.

Z danych zebranych przez branżę handlową wynika, że w tym roku kupujących ma być 2,6 proc. więcej niż w 2009 r. Jednak ich wydatki mają być o 3,8 proc. niższe – wyniosą 330 dol. na osobę. Może to być ok. 42 mld dol. Wydane pieniądze będą stanowiły 23,5 proc. świątecznego budżetu.

Reklama
Dane gospodarcze
Najpierw Fitch, teraz Moody's. Kolejna agencja ścina perspektywę polskiego ratingu
Dane gospodarcze
Produkcja przemysłowa w sierpniu 2025 rośnie, budowlanka mocno w dół – dane GUS zaskakują
Dane gospodarcze
Przeciętne wynagrodzenie w firmach rośnie wolniej od oczekiwań. Zatrudnienie spada
Dane gospodarcze
Fed obniża stopy procentowe. Do końca roku możliwe jeszcze dwa cięcia
Dane gospodarcze
Inflacja bazowa najniższa od 5,5 roku, również alternatywne miary inflacji w dół
Reklama
Reklama