Kolej zmienia front – wybiera w przetargu ofertę o 70 proc. droższą od kosztorysu inwestora, zamiast unieważnić postępowanie, jak robiła to do tej pory. We wtorek zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozstrzygnęła w taki właśnie sposób strategiczny przetarg na poprawę dostępu do Portu Gdańsk. Wybrała wartą prawie 758 mln zł ofertę konsorcjum Intercoru i Torpolu. W środę wybrano ofertę na Port Gdańsk Zaspa – także powyżej kosztorysu. To dwa z trzech przetargów mających radykalnie poprawić połączenia kolejowe z portami. Wcześniej już raz unieważniono wszystkie postępowania.
– Kończy się polityka odwlekania, firm nie da się wziąć głodem – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem potrzebne mogą być jeszcze przeglądy poszczególnych inwestycji, czy nie są np. zbyt rozbudowane. – Tam jednak, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał – dodaje Furgalski.
Dodatkowe miliardy
Inwestycja w poprawę dostępu do gdańskiego portu stała się realna dzięki dosypaniu pieniędzy do wartego 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). W lutym rząd zdecydował o dołożeniu do KPK jeszcze 3,2 mld zł. Na tę kwotę ma się złożyć dokapitalizowanie PLK przez budżet państwa kwotą 1,8 mld zł oraz 1,4 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Jak podaje branżowy portal Rynek Kolejowy, z dodatkowych pieniędzy ma być także sfinansowana modernizacja jednego z odcinków linii kolejowej E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, wcześniej odkładana na późniejszy termin. Pieniędzy na inwestycje kolejowe ma być nawet więcej – dzięki otwarciu linii kredytowej w EBI. Niewykluczone może być także zwiększenie zadłużenia Funduszu Kolejowego, np. poprzez emisję obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
– Aktualizacja KPK umożliwia nam podpisywanie umowy na projekty, których zakresy rzeczowe i finansowe zostały zaktualizowane względem wartości pierwotnych – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. Jak twierdzi, pozwala to również na polepszenie parametrów technicznych inwestycji.