– Płyty winylowe stanowią ważny element oferty kulturalnej, będącej uzupełnieniem stałego asortymentu sieci. Wprowadzenie ich w 2016 roku było odpowiedzią na modę na vintage, dotyczącą także rynku muzycznego – mówi Beata Szymanowska, kupiec odpowiedzialny za ofertę płyt winylowych w Biedronce. – Są dostępne w naszych sklepach w ramach regularnie powracających akcji czasowych, z których ostatnia miała miejsce na przełomie stycznia i lutego br. Akcjom często towarzyszy sprzedaż gramofonów marki Hykker. Kolejna akcja z winylami w roli głównej planowana jest na kwiecień.
Sprzęt na fali
Również sieci Media Markt oraz Saturn widzą rosnące zainteresowanie czarnymi płytami, w ich ofercie znajduje się ponad 100 tytułów, można też zamówić tytuły spoza aktualnej oferty. – Magia czarnego krążka ujmuje coraz więcej fanów muzyki, doceniających oryginalne brzmienie, pozbawione cyfrowej obróbki. Sprzedaż winyli rośnie, a kolekcjonerzy szukają nie tylko nowych albumów, ale też kultowych, klasycznych tytułów największych artystów – mówi Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn.
Podobny trend widać na świecie. Z jednej strony winyle bardzo chętnie wydają muzycy z kręgów alternatywnych, jak choćby Bjork, publikująca na czarnych płytach single i wiele edycji limitowanych. Z drugiej strony na amerykańskiej liście bestsellerów na czołowych pozycjach w 2017 r. znalazły się reedycje dwóch albumów grupy The Beatles – Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (72 tys. sprzedanych kopii) oraz Abbey Road (66 tys. nabywców).
Boom na winyle ma przełożenie także na obroty salonów z elektroniką, ponieważ nabywcy takich płyt są bardziej skłonni do zakupu lepszego gramofonu. – Obecnie dostępnych jest kilkanaście modeli różnych marek, w zależności od wyposażenia cena gramofonu wynosi od 370 do 2 tys. zł. Najchętniej kupowane są te w cenie 600–1000 zł – mówi Wioletta Batóg.
Także Empik, największa sieć salonów z książkami i muzyką, chce na modzie skorzystać jeszcze bardziej i obok promocji na winyle w czwartym kwartale ubiegłego roku firma wprowadziła do sprzedaży na empik.com oraz w części salonów wybrane modele gramofonów. – W 37 sklepach ta oferta pozostała już na stałe. Jednocześnie rozwijamy markę własną. Jesteśmy dumni z naszej empikowej serii kompilacji Winylove. Ukazało się już 9 części, a dwie pierwsze „Jazz" i „Muzyka Polska" zadebiutowały na pierwszym zestawieniu listy OLIS winyl: odpowiednio na miejscu 1. i 2. i utrzymywały się na tych pozycjach przez dłuższy czas – mówi Dominik Sadowski.
Na rynek zwabieni modą wchodzą też zupełnie nowi gracze. Specjalną serię domowego sprzętu z gramofonem w roli głównej szykuje np. sieć IKEA. – Seria FREKVENS będzie dostępna w sklepach IKEA w Polsce wiosną przyszłego roku – zapowiada Krzysztof Janiak z biura prasowego IKEA Retail w Polsce.