Kiedy cztery lata temu w Hucie Stalowa Wola z publicznym dofinansowaniem (ok. 75 mln zł) startował badawczo rozwojowy program o kryptonimie Borsuk, w wojskach zmechanizowanych nadal wykorzystywano 1,3 tys. starych BWP rosyjskiej konstrukcji. Zaprojektowane w latach sześćdziesiątych podstawowe wizy bojowe Układu warszawskiego już od dawna nie przystają jednak do zagrożeń współczesnego pola walki. Jak najszybciej powinny je zastąpić nowocześniejsze i lepiej uzbrojone transportery. To cel MON i konstruktorów polskiego Borsuka.
Ostatnią poprawioną wersję nowego BWP przemysłowe konsorcjum z HSW jako liderem pokazało podczas tegorocznych, wrześniowych targów obronnych w Kielcach. Informacji o możliwościach borsuka dotąd skąpiono bo szczegóły techniczne wozu, zwłaszcza krytyczne parametry bojowe nie są jawne. Co zatem wiadomo?
Armia będzie potrzebowała na początek nawet 1 tys. nowych BWP w wersji podstawowej i kilkaset pojazdów specjalistycznych: wozów dowodzenia, ewakuacji medycznej, inżynieryjnych, technicznych. Ostrożne szacunki mówią, że cena standardowego pojazdu to ok. 25 mln zł.
Bezzałogowa wieża i kompozytowe gąsienice
Niemal połowę wartości BWP będzie stanowiła w pełni zautomatyzowana bezzałogowa wieża bojowa z 30 mm licencyjną armatą ATK Bushmaster II i karabinem maszynowym kal. 7,62 UKM-2000 C (producent - Zakłady Mechaniczne Tarnów). Wieża wyposażona w obserwacyjne głowice optoelektroniczne, sensory i podwójną wyrzutnię kierowanych pocisków przeciwpancernych Spike została zbudowana przez PGZ/HSW we współpracy z prywatną polską grupą WB Electronics.
Pod stalowym pancerzem borsuka (opcjonalnie wzmacnianym warstwowymi płytami ceramicznymi i kompozytowymi) ma się zmieścić 3 osobowa załoga (dowódca, działonowy, kierowca) i 6 żołnierzy desantu w pełnym, bojowym rynsztunku. Będą mieli do dyspozycji sterowaną hydraulicznie rampę, urządzenia komunikacji cyfrowej Fonet i systemy zarządzania polem walki BMS, do tego sensory ostrzegające przed laserowym opromieniowaniem Obra-3 (z Przemysłowego Centrum Optyki) a także licencyjny, amerykański odbiornik nawigacji satelitarnej TALIN 5000 i przyrządy rozpoznania skażeń PIMCO Chardes II.