Liderzy biznesu spod Wawelu

Stalprodukt, Interia.pl i Suder & Suder to, według rankingu przygotowanego przez „Rzeczpospolitą”, czołowe firmy województwa małopolskiego. Cechuje je dynamika rozwoju, dobre wyniki finansowe i ambitne plany na przyszłość

Publikacja: 30.10.2007 03:58

Liderzy biznesu spod Wawelu

Foto: Rzeczpospolita

Od kilku lat Stalprodukt przeżywa dynamiczny rozwój. Z kwartału na kwartał wyniki firmy są coraz lepsze. W I półroczu 2007 roku przychody osiągnęły rekordowy poziom 824,8 mln zł i były prawie o 40 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Firma zarobiła na czysto w tym okresie 192 mln zł. Skąd się biorą tak dobre wyniki?

– To efekt przyjętej kilka lat temu strategii inwestycji w rozwój wyrobów głęboko przetworzonych. Największy udział w zyskach przynosi produkcja i sprzedaż towarów niszowych, czyli blach transformatorowych. 80 proc. z nich idzie na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej – wyjaśnia Piotr Janeczek, prezes zarządu firmy. Stalprodukt to jedyny w Polsce i jeden z nielicznych w Europie producentów takich blach. W ciągu dwóch lat firma praktycznie podwoiła zdolności produkcyjne w tym segmencie. Obecnie może wyprodukować 60 tys. ton tych specjalistycznych blach rocznie.

A to nie koniec. – Ze względu na duży popyt na blachy transformatorowe nadal chcemy rozwijać moce produkcyjne. Pod koniec przyszłego roku chcemy dojść do 100 tys. ton rocznie – dodaje Piotr Janeczek. Tylko w latach 2007 – 2008 firma przeznaczy na inwestycje ok. 500 mln zł, co spowoduje wzrost zatrudnienia o 360 osób. Pieniądze zostaną zainwestowane nie tylko we wzmocnienie produkcji, ale także rozwinięcie sieci dystrybucyjnej i budowę centrów serwisowych. Poza blachami transformatorowymi firma produkuje i sprzedaje kształtniki specjalistyczne i bariery drogowe.

Te ostatnie można zobaczyć m.in. przy autostradzie A2 i A4 czy na remontowanym odcinku zakopianki.W tym roku Stalprodukt został uhonorowany przez redakcję „Rz” Nagrodą Orła w kategorii najbardziej efektywnego polskiego przedsiębiorstwa produkcyjnego.

Także krakowska firma Suder & Suder otrzymała już w tym roku nagrodę „Rz”. Spółka dostała dyplom w kategorii najbardziej dynamicznie rozwijającej się firmy w Małopolsce (obok firmy Wawel). W zeszłym roku spółka zanotowała ponad 30-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży (ponad 164 mln zł), a także zysku netto. Prezes Jerzy Suder zapowiada, że firma zamierza nadal energicznie się rozwijać. Już posiada kilkadziesiąt oddziałów sprzedaży w całej Polsce, co czyni z krakowskiego przedsiębiorstwa lidera na polskim rynku. W planach jest otwarcie kolejnych sklepów.

Firma sprzedaje w nich części zamienne do ciężarówek, ciągników siodłowych i przyczep zachodnich marek. Oferta jest stale rozszerzana. – Sprzedajemy wszystko, od wycieraczek i dywaników, przez elementy zawieszenia, aż po części do silników – wylicza Marcin Stramowski z firmy Suder & Suder. Części oferowane w swoich sklepach firma importuje w dużej mierze z Europy Zachodniej. Atutem jest fakt, że części kupowane są bezpośrednio od producentów, bez pośredników. A to sprawia, że ceny są konkurencyjne. Dodatkowo firmie sprzyja dobra koniunktura gospodarcza w Polsce. – Firmy są coraz bogatsze i więcej pieniędzy przeznaczają na modernizację swojego taboru samochodowego. Po Polsce jeździ coraz więcej ciężarówek zagranicznych marek, a nam rośnie grono klientów – wyjaśnia Marcin Stramowski.

Spółka Interia.pl powstała osiem lat temu jako wspólne dzieło firmy informatycznej ComArch i stacji radiowej RMF FM. W 2001 roku zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej przychody rosną w ekspresowym tempie. Jeszcze w 2003 roku wynosiły one nieco ponad 18 mln zł, żeby w ubiegłym roku osiągnąć wartość ponad 53 mln zł. Prowadzony przez spółkę portal internetowy www.interia.pl jest jednym z trzech najbardziej popularnych witryn tego typu w Polsce. Jak wynika z badań firmy Megapanel PBI/Gemius, korzysta z niego ponad 6,5 mln użytkowników miesięcznie. Poza prowadzeniem portalu spółka jest wiodącym podmiotem na rynku reklamy, a także oferuje bogaty wachlarz nowoczesnych technologii dla biznesu, które powstają na bazie rozwiązań internetowych.

Od kilku lat Stalprodukt przeżywa dynamiczny rozwój. Z kwartału na kwartał wyniki firmy są coraz lepsze. W I półroczu 2007 roku przychody osiągnęły rekordowy poziom 824,8 mln zł i były prawie o 40 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Firma zarobiła na czysto w tym okresie 192 mln zł. Skąd się biorą tak dobre wyniki?

– To efekt przyjętej kilka lat temu strategii inwestycji w rozwój wyrobów głęboko przetworzonych. Największy udział w zyskach przynosi produkcja i sprzedaż towarów niszowych, czyli blach transformatorowych. 80 proc. z nich idzie na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej – wyjaśnia Piotr Janeczek, prezes zarządu firmy. Stalprodukt to jedyny w Polsce i jeden z nielicznych w Europie producentów takich blach. W ciągu dwóch lat firma praktycznie podwoiła zdolności produkcyjne w tym segmencie. Obecnie może wyprodukować 60 tys. ton tych specjalistycznych blach rocznie.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji