Miliony na reklamę żywności

Nowy projekt ustawy o promocji. Minister rolnictwa chce, aby to rolnicy mieli decydujący głos w sprawie podziału 33 mln zł, które obowiązkowo będą wykładać przetwórcy

Publikacja: 22.02.2008 05:06

Miliony na reklamę żywności

Foto: Rzeczpospolita

Ministerstwo Rolnictwa przesłało wczoraj do konsultacji społecznych nowy projekt ustawy o funduszach promocji artykułów rolno-spożywczych.

– Spodziewamy się, że dyskusja z producentami będzie bardzo ostra – usłyszeliśmy nieoficjalnie w resorcie rolnictwa.

Trudno się dziwić. Zgodnie z pomysłem ministerstwa już od 1 lipca tego roku ma działać pięć oddzielnych funduszy. Mają one promować: mleko, mięso, warzywa i owoce, ryby, a także przetwory zbożowe. Rocznie będzie trafiać do nich około 33 mln zł.

Pieniądze te mają ułatwić producentom żywności uzbieranie obowiązkowego wkładu własnego potrzebnego do uzyskania dotacji unijnych. Dzięki funduszom Unii Europejskiej mogliby realizować co roku programy promocyjne warte ponad 150 mln zł.

Obowiązkowe składki wyniosą ok. 0,1 proc. ceny rynkowej sprzedawanego produktu. Ich płacenie mają wziąć na siebie przetwórcy. Zgodnie z nowym projektem to jednak nie oni, lecz rolnicy będą mieli decydujący wpływ na to, na co będą wydawane pieniądze. W komitetach zarządzających poszczególnymi funduszami mają zasiadać: urzędnik z resortu rolnictwa, trzech przedstawicieli firm, trzech przedstawicieli rolników oraz reprezentant izb rolniczych.

– Ministerstwo Rolnictwa nie wzięło pod uwagę postulatów, które zgłaszaliśmy podczas pracy nad poprzednim projektem – oburza się Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Blisko rok temu, kiedy pierwsza wersja dokumentu ujrzała światło dzienne, organizacja ta razem ze Związkiem Polskie Mięso, Stowarzyszeniem Rzeźników i Wędliniarzy, Krajową Izbą Gospodarczą Przemysł Spożywczy, Stowarzyszeniem Młynarzy RP oraz Krajową Radą Drobiarską domagała się, aby to płacący składki przetwórcy decydowali o podziale pieniędzy.

Ich zdaniem już poprzedni projekt był niesprawiedliwy. Zgodnie z nim rolnicy i dostawcy mieli mieć taki sam wpływ na zarządzanie funduszami. Dlaczego ministerstwo chce zmienić skład komitetu? W odpowiedzi przysłanej do „Rz” Małgorzta Książyk, rzecznik ministerstwa twierdzi, że nowy skład komisji zapewni równowagę głosów rolników i przetwórców.

Zdaniem Andrzeja Gantnera istnieje ryzyko, że rolnicy będą chcieli promować przede wszystkim nieprzetworzone produkty rolne. Tymczasem, szczególnie za granicą, należy pokazywać gotowe wyroby. – Dzięki temu łatwiej będzie zaistnieć na obcych rynkach konkretnym markom z Polski. A tylko w taki sposób możemy konkurować z producentami z innych państw – podkreśla Gantner.

Przetwórcy nie chcą też być jedynymi płatnikami składek. – W większości krajów Unii Europejskiej to rolnicy płacą składkę na fundusze promocji żywności – podkreśla Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca