Biura podróży podnoszą ceny

Turystyka. Skutki rekordowych notowań ropy. Ceny wycieczek mogą być wyższe niż w katalogach nawet o 200 zł

Publikacja: 28.04.2008 03:22

Biura podróży podnoszą ceny

Foto: Rzeczpospolita

Biura podróży domagają się od klientów dopłat do rezerwowanych wycieczek. Powód? Wyższe stawki za przelot.

– Musieliśmy wprowadzić dopłaty praktycznie na wszystkich kierunkach. Ich wysokość waha się od 60 do 120 zł. To wynik wzrostu cen u przewoźników. W tym roku właściwie wszystkie linie lotnicze zdecydowały się na pobranie dopłat paliwowych – wyjaśnia Małgorzata Kozakowska z biura podróży Alfa Star.

Potwierdza to największy touroperator działający w Polsce. – Wysokość dopłat waha się w tym roku od 18 do 33 euro. To zdecydowanie więcej niż w ubiegłym roku, kiedy wynosiły od 11 do 25 euro – mówi Maria Baumgartner z TUI Poland.

– Kwota dopłat, którą musimy przekazać liniom lotniczym, jest tak wysoka, że jej część – od 10 do 30 proc. – zdecydowaliśmy się wziąć na siebie. W tym roku dopłaty są o ok. 30 – 50 proc. wyższe niż w 2007 r. Dla naszych klientów wahają się od 40 zł za wycieczkę do Bułgarii po 160 zł za wyjazd do Egiptu od osoby - wyjaśnia Jarosław Jeschke, wiceprezes Triady. Spółka przyznaje, że informacje o prognozowanych wzrostach cen paliw dostała od linii lotniczych na przełomie grudnia i stycznia i od 5 stycznia do cen wycieczek dolicza zaliczkę na dopłatę paliwową. – Z uwagi na wciąż rosnące ceny paliw w większości przypadków okazała się ona niewystarczająca – mówi Jeschke.

Część biur podróży, m.in. Triada i Rainbow Tours, w ramach promocji first minute sprzedawała wycieczki z gwarancją niezmienności ceny. Tych klientów dopłata paliwowa nie obowiązuje. – Promocja obowiązywała do końca stycznia. Od osób, które rezerwowały wycieczki później, pobieramy dodatkowo od 70 do 200 zł w zależności od kierunku – mówi Remigiusz Talarek, wiceprezes giełdowego organizatora wycieczek Rainbow Tours.Wielu klientów argument wzrostu cen paliw jednak nie przekonuje. „Za wykupioną pod koniec stycznia wycieczkę muszę dopłacić 180 zł od osoby. Moim zdaniem skala podwyżki nie ma żadnego uzasadnienia w odniesieniu do cen paliw, stanowi ukrytą podwyżkę wartości usługi turystycznej” żali się jeden z klientów biura podróży Itaka w liście do „Rz”.

Pojawiają się też argumenty, że biura nie powinny pobierać dopłat, gdyż dodatkowe koszty rekompensuje im umacniający się złoty. W ciągu ostatniego roku euro, w którym na ogół opłacane są hotele, znacznie potaniało.

– Nie zarabiamy na różnicach kursowych, gdyż większość ceny imprezy opłacamy z dużym wyprzedzeniem, np. hotele nawet na dziewięć – dziesięć miesięcy przed rozpoczęciem wycieczki. Również wydając katalog z cenami w złotych, przyjmujemy do kalkulacji wówczas obowiązujące kursy i na nich zabezpieczamy swoje pozycje walutowe – zapewnia Jarosław Jeschke.

Federacja Konsumentów przyznaje jednak, że otrzymuje wiele zapytań o to, czy biura podróży mogą podnosić ceny z powodu dopłat paliwowych. – Ustawa daje im taką możliwość, ale jednocześnie nakłada obowiązek udokumentowania konieczności podwyżki. Tak więc firma, która żąda od klienta dopłaty, powinna załączyć dokument bądź wyliczenia, które potwierdzą, że podwyżka tej wysokości jest konieczna.

Biura podróży domagają się od klientów dopłat do rezerwowanych wycieczek. Powód? Wyższe stawki za przelot.

– Musieliśmy wprowadzić dopłaty praktycznie na wszystkich kierunkach. Ich wysokość waha się od 60 do 120 zł. To wynik wzrostu cen u przewoźników. W tym roku właściwie wszystkie linie lotnicze zdecydowały się na pobranie dopłat paliwowych – wyjaśnia Małgorzata Kozakowska z biura podróży Alfa Star.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?