Importerzy aut wzięli urlop

O 30 procent mniej aut niż w lipcu sprowadzili Polacy w sierpniu z krajów Unii. Jest jednak za wcześnie, aby mówić o trwałym spadku zainteresowania przywozem używanych samochodów

Aktualizacja: 09.09.2008 06:22 Publikacja: 08.09.2008 20:47

Importerzy aut wzięli urlop

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Z innych państw unijnych Polacy sprowadzili w sierpniu 88,5 tys. używanych samochodów – podał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, powołując się na dane resortu finansów. W lipcu indywidualny przywóz z Unii sięgnął niemal 126 tys. sztuk (i łącznie z pozaunijnym przekroczył 131 tys. pojazdów). Oznacza to, że sierpniowy spadek importu wyniósł niemal 30 proc., choć wciąż jest na wyższym poziomie niż przed rokiem (o 1,3 proc. więcej niż w sierpniu 2007).

– Nie można jeszcze rozstrzygnąć, czy rynek nasyca się i import będzie się w kolejnych miesiącach zmniejszał – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar. – Musimy poczekać na dane z września. Moim zdaniem sierpień nie zwiastuje trwałej tendencji spadkowej. To na zachodzie Europy główny miesiąc urlopowy. Wiele tamtejszych komisów jest nieczynnych. I to mogło mieć wpływ na mniejszy import – tłumaczy.

Wojciech Drzewiecki dodaje, że patrząc na średnią liczbę samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców (w Polsce, wg danych GUS za ubiegły rok, to 383 auta), do nasycenia naszego rynku jest jeszcze bardzo daleko. Dlatego już we wrześniu import ponownie może wrócić do obserwowanych ostatnio poziomów z okolic 100 tys. sztuk.

– To chwilowy spadek, wynikający głównie z sezonu urlopowego na Zachodzie – potwierdza Marek Konieczny, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej Consulting. – We wrześniu i październiku spodziewam się powrotu do poziomów z wcześniejszych miesięcy. Nie przeszkodzi temu nawet ostatnie, niewielkie osłabienie złotego. Kurs nie spadł do poziomu, który zniechęcałby Polaków do importu – dodaje. Zdaniem Marka Koniecznego prognozy tegorocznego importu sięgającego nawet 1,1 – 1,2 mln sztuk są nadal aktualne.

Łącznie od początku tego roku tylko z obszaru Unii sprowadziliśmy prawie 763,9 tys. samochodów. Oznacza to ponad 20 proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że szacowana wartość auta sprowadzonego w tym roku do Polski wzrosła na koniec sierpnia do 16,2 tys. zł. W najpopularniejszej grupie samochodów wyprodukowanych w latach 1995 – 2000 jest to 3,7 tys. zł. Do tego segmentu wiekowego zalicza się ponad połowa sprowadzonych w tym roku pojazdów. Przy najmłodszych egzemplarzach, wyprodukowanych po 2001 r., szacowana średnia wartość to 21,4 tys. zł.

Wojciech Drzewiecki zwraca uwagę, że struktura wiekowa sprowadzanych pojazdów się poprawia. – Po ośmiu miesiącach tego roku auta w wieku poniżej czterech lat stanowią 11,3 proc. importu. Jeszcze w lipcu było to 11 proc. – mówi ekspert.

Jednocześnie w przypadku pojazdów dziesięcioletnich i starszych w sierpniu ich udział w imporcie stanowił 44,9 proc. Miesiąc wcześniej było to jeszcze 45,3 proc.

Nie zmieniają się natomiast preferencje dotyczące marek. Tradycyjnie bestsellerem pozostają volkswageny. To co piąty przywieziony do nas z terenu Unii używany samochód. Jak wylicza Samar, średni wiek sprowadzonego wozu tej marki wynosi dziesięć lat. Na kolejnych pozycjach, do czego też można się było przyzwyczaić, są marki: Opel, Ford i Audi.

Z innych państw unijnych Polacy sprowadzili w sierpniu 88,5 tys. używanych samochodów – podał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, powołując się na dane resortu finansów. W lipcu indywidualny przywóz z Unii sięgnął niemal 126 tys. sztuk (i łącznie z pozaunijnym przekroczył 131 tys. pojazdów). Oznacza to, że sierpniowy spadek importu wyniósł niemal 30 proc., choć wciąż jest na wyższym poziomie niż przed rokiem (o 1,3 proc. więcej niż w sierpniu 2007).

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?