Tory zdrożeją

PCC Intermodal złożyła prospekt emisyjny. Tymczasem PKP PLK chce znieść zniżki dla transportu kombinowanego

Publikacja: 02.10.2008 06:05

W pierwszym półroczu tego roku polskie porty przeładowały o 20 proc. więcej kontenerów niż w analogi

W pierwszym półroczu tego roku polskie porty przeładowały o 20 proc. więcej kontenerów niż w analogicznym okresie 2007 r. Gdańsk przeładował 91,8 tys. sztuk, Szczecin 30,8 tys., a Gdynia 303,2 tys. sztuk.

Foto: Rzeczpospolita

Zajmująca się transportem kontenerów spółka PCC Intermodal chce zadebiutować na GPW jeszcze przed końcem tego roku. – Liczymy, że Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdzi prospekt najpóźniej w połowie listopada – tak by zapisy na akcje mogły się rozpocząć na początku grudnia – mówi Wojciech Baraniak, kierownik biura zarządu spółki.

W ręce prywatnych inwestorów ma trafić mniejszościowy pakiet akcji. Spółka z debiutu chce uzyskać ok. 50 – 60 mln zł. Pieniądze mają zostać przeznaczone na budowę terminalu przeładunkowego w Kutnie. Strata spółki za ubiegły rok wyniosła 6,3 mln zł. Prognozy na ten rok nie są publikowane. Przychody netto spółki za pierwszą połowę roku 2008 wyniosły prawie 24,9 mln zł, a strata 3,57 mln zł. To wynik inwestycji, m.in. w uruchamianie nowych regularnych połączeń.

Spółka specjalizuje się w przewozie kontenerów na dalekich trasach przy użyciu transportu kombinowanego, czyli kolejowego i samochodowego. Przeładunek kontenerów na świecie rośnie w tempie 8 – 10 proc. rocznie, w Polsce w tempie ok. 25 proc. rocznie.

Obecnie transport intermodalny jest o ok. 20 proc. tańszy od samochodowego. To jednak już niedługo może się zmienić i zachwiać strategią firmy. PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka zarządzająca torami, przygotowała dla przewoźników towarowych podwyżkę za korzystanie z infrastruktury od 14 grudnia. Opłaty pobierane za przejazd zwykłych pociągów towarowych wzrosną o 4,3 proc., za transport kombinowany aż o 13 proc. Pociągi intermodalne będą wciąż płacić o 3,5 razy mniej niż zwykle towarowe.

Jak ustaliła „Rz”, w planach jest jednak kolejna podwyżka. Przygotowywane rozporządzenie zlikwiduje preferencje dla pociągów kombinowanych. Różne stawki mają obowiązywać tylko dla składów pasażerskich i towarowych.

Szefowie PCC Intermodal twierdzą, że podwyżka nie zaszkodzi spółce. – Udział opłat za dostęp do torów w naszych przewozach nie jest na tyle wysoki, by podniesienie stawek było dla nas elementem znaczącym – zapewnia Wojciech Baraniak.

Inaczej na sprawę patrzy PKP Cargo. – Transport intermodalny to alternatywa dla tirów na drogach, podniesienie kosztów zahamuje jego rozwój – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Na pewno wpłynie też na wyniki spółki.

– Ministerstwo za pośrednictwem PKP PLK szkodzi rynkowi, podnosząc kolejny raz stawki na przyszły rok średnio o 4 proc. przy recesji w przewozach towarowych – podkreśla Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W Polsce transport intermodalny to 3 proc. transportu kolejowego, tymczasem w Europie – średnio 16 proc. – Podwyżki to absurd, działanie wbrew europejskim tendencjom, bariera dla przewozu kontenerów koleją z portów morskich i cios w PKP Cargo, które chciało odejść mocniej od węgla właśnie na rzecz kontenerów, bo ich przewóz był znacznie bardziej opłacalny – podsumowuje Furgalski.

Zajmująca się transportem kontenerów spółka PCC Intermodal chce zadebiutować na GPW jeszcze przed końcem tego roku. – Liczymy, że Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdzi prospekt najpóźniej w połowie listopada – tak by zapisy na akcje mogły się rozpocząć na początku grudnia – mówi Wojciech Baraniak, kierownik biura zarządu spółki.

W ręce prywatnych inwestorów ma trafić mniejszościowy pakiet akcji. Spółka z debiutu chce uzyskać ok. 50 – 60 mln zł. Pieniądze mają zostać przeznaczone na budowę terminalu przeładunkowego w Kutnie. Strata spółki za ubiegły rok wyniosła 6,3 mln zł. Prognozy na ten rok nie są publikowane. Przychody netto spółki za pierwszą połowę roku 2008 wyniosły prawie 24,9 mln zł, a strata 3,57 mln zł. To wynik inwestycji, m.in. w uruchamianie nowych regularnych połączeń.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej