Europejczycy już nie chcą latać

Po raz pierwszy od początku lat 80. spada liczba podróżujących po Europie samolotami. Ten rok ma być pierwszym na minusie

Publikacja: 24.10.2008 02:33

Europejczycy już nie chcą latać

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Sierpień był pierwszym miesiącem, w którym europejskie linie lotnicze zaczęły tracić klientów. Z usług 32 przewoźników należących do Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych (AEA) skorzystało 32,7 mln osób. To o 2,5 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2007 r. Wrzesień był jeszcze gorszy – przewoźnicy stracili aż 5 proc. swoich klientów.

Najwięcej, bo ponad 28 proc. pasażerów, straciła bankrutująca Alitalia. Z usług LOT skorzystało o 9,7 proc. pasażerów mniej, a niemieckiej Lufthansy, największego konkurenta naszego przewoźnika w regionie, o 0,7 proc. mniej. British Airways straciła 5,7 proc. pasażerów sprzed roku. – To najsłabszy okres branży od 25 lat i biorąc pod uwagę to, co dzieje się w gospodarce, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się poprawy – powiedział Ulrich Schulte-Strathaus, sekretarz generalny AEA.

[wyimek]Przewoźnicy stracili we wrześniu 2008 r. 5 proc. pasażerów spośród tych, którzy korzystali z ich usług we wrześniu 2007 r. [/wyimek]

Zgodnie z prognozami Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) w tym roku firmy zanotują straty w sumie przekraczające 5,2 mld dolarów. – Biznes lotniczy to sinusoida, a obecnie jesteśmy na jej dnie – podsumowuje Wojciech Kądziołka, rzecznik PLL LOT. – Na słabnącą koniunkturę nałożył się wzrost cen paliw, a potem kryzys gospodarczy. Podróże służbowe są jednymi z pierwszych kosztów, które tną firmy – dodaje.

Utrata klientów to także skutek wyższych cen biletów i wprowadzenia dodatkowych kosztów, które przewoźnicy usprawiedliwiali rosnącymi cenami paliwa. Tani przewoźnicy zażądali dopłat za dodatkowy bagaż, tradycyjni podnosili lub wprowadzali opłaty paliwowe. Biletów za złotówkę nie sprzedaje już żaden przewoźnik.

Kryzys ma się pogłębiać mimo prób złagodzenia go przez Komisję Europejską. Parlament przyjął wczoraj dyrektywę lotniskową, zgodnie z którą wszystkie lotniska obsługujące powyżej 5 mln osób muszę w jednakowy sposób naliczać opłaty lotniskowe. W niektórych przypadkach wpłynie to na obniżenie kosztów ponoszonych przez podróżnych. – Trudno na razie powiedzieć, czy dyrektywa spowoduje obniżenie opłat na Okęciu – mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik Polskich Portów Lotniczych. Dyrektywa wchodzi w życie w 2010 r.

Sierpień był pierwszym miesiącem, w którym europejskie linie lotnicze zaczęły tracić klientów. Z usług 32 przewoźników należących do Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych (AEA) skorzystało 32,7 mln osób. To o 2,5 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2007 r. Wrzesień był jeszcze gorszy – przewoźnicy stracili aż 5 proc. swoich klientów.

Najwięcej, bo ponad 28 proc. pasażerów, straciła bankrutująca Alitalia. Z usług LOT skorzystało o 9,7 proc. pasażerów mniej, a niemieckiej Lufthansy, największego konkurenta naszego przewoźnika w regionie, o 0,7 proc. mniej. British Airways straciła 5,7 proc. pasażerów sprzed roku. – To najsłabszy okres branży od 25 lat i biorąc pod uwagę to, co dzieje się w gospodarce, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się poprawy – powiedział Ulrich Schulte-Strathaus, sekretarz generalny AEA.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku