Cersanit stawia na rozwój za granicą

Lider polskiego rynku płytek nie wyklucza kolejnego przejęcia na Wschodzie. Na celowniku są rosyjscy producenci ceramiki sanitarnej

Publikacja: 18.11.2008 08:00

– Cały czas prowadzimy rozmowy z firmami z Rosji. Nie zależy nam jednak, aby doprowadzić do zawarcia transakcji za wszelką cenę – mówił podczas wczorajszej konferencji Artur Kłoczko, przewodniczący rady nadzorczej Cersanitu.

Na celowniku Cersanitu są głównie producenci ceramiki sanitarnej, której firma jeszcze w Rosji nie wytwarza. Prezes firmy Mirosław Jędrzejczyk uważa, że trudności przeżywane przez rosyjskich producentów materiałów budowlanych sprzyjają zawarciu korzystniejszej umowy niż jeszcze kilka miesięcy temu.

[wyimek]1,5 mld zł może wydać Cersanit na zwiększenie mocyprodukcyjnych do 2012 r.[/wyimek]

Przejęcie ma umożliwić osiągnięcie założonego w strategii firmy celu – wyprodukowania w 2009 r. w Rosji miliona sztuk urządzeń sanitarnych. Jeśli transakcja się nie powiedzie, firma kupi działkęi zbuduje zakład sama.

W najbliższych miesiącach Cersanit zamierza także zwiększyć produkcję płytek w fabryce pod Moskwą, a do połowy przyszłego roku zakończyć drugi etap wartej 40 mln euro inwestycji na Ukrainie. Firma przygotowuje także projekt budowy hali produkcyjnej na kupionej w tym roku działce w Rumunii.

Dzięki inwestycjom i akwizycjom w 2012 r. Cersanit chce wytwarzać 115 mln mkw. płytek, ok. 80 proc. więcej niż w 2008 r. Produkcja ceramiki sanitarnej ma się zwiększyć z 5,5 mln do 11,5 mln sztuk.

Inwestycje za granicą pozwolą firmie ograniczyć negatywne skutki różnic kursowych. Gdyby nie one, EBITDA Cersanitu po trzech kwartałach 2008 r. byłaby o ok. 50 mln zł wyższa. Ostatecznie wynik ten wyniósł 264,1 mln zł. To ok. 2,4 proc. więcej niż przed rokiem. Przychody grupy zwiększyły się z ok. 1,1 mld w 2007 r. do niemal 1,2 mld. Zysk netto spadł ok. 12 proc., do 110,9 mln zł.

Na zamknięciu wczorajszej sesji akcje Cersanitu kosztowały 11,99 zł. Były o 3,3 proc. tańsze niż w piątek.

– Cały czas prowadzimy rozmowy z firmami z Rosji. Nie zależy nam jednak, aby doprowadzić do zawarcia transakcji za wszelką cenę – mówił podczas wczorajszej konferencji Artur Kłoczko, przewodniczący rady nadzorczej Cersanitu.

Na celowniku Cersanitu są głównie producenci ceramiki sanitarnej, której firma jeszcze w Rosji nie wytwarza. Prezes firmy Mirosław Jędrzejczyk uważa, że trudności przeżywane przez rosyjskich producentów materiałów budowlanych sprzyjają zawarciu korzystniejszej umowy niż jeszcze kilka miesięcy temu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca