Nowa sieć korytarzy powietrznych powstała w porozumieniu z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Linii Lotniczych (IATA).
Zmiany pozwolą zaoszczędzić branży lotniczej 60 mln euro rocznie, 72 tys. ton paliwa i zmniejszyć emisję CO2 o 240 tys. ton. To znacznie mniej niż IATA i unijna agencja żeglugi powietrznej zakładały jeszcze we wrześniu. Ówczesne założenia przewidywały, że przewoźnicy będą mogli po usprawnieniu zarządzania ruchem nad europejskim niebem zaoszczędzić 470 tys. ton paliwa, czyli 390 mln euro, oraz wyemitować o 1,5 mln ton CO2 mniej. Kwota oszczędności zmniejszyła się też w związku ze spadkiem cen ropy na światowych giełdach.
[wyimek]72 tys. ton paliwa rocznie mogą zaoszczędzić linie lotnicze dzięki nowej siatce połączeń[/wyimek]
Nowe zasady przelotu zwiększą też przepustowość polskiego nieba (liczoną średnim spóźnieniem jednego samolotu). Z naszej przestrzeni powietrznej będzie mogło korzystać więcej maszyn na dobę, więcej też będą mogły ich przyjmować polskie porty lotnicze. – Dziś trudno mi oszacować zmniejszenie zużycia paliwa czy emisji CO2, jednak takie oszczędności niewątpliwie będą miały miejsce – mówi Leszek Gołąb, dyrektor Biura Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Nowa siatka połączeń opracowana prze Eurocontrol na razie obejmuje lata 2008 – 2010. – Dokument ma potencjał do usprawnienia działalności przewoźników i oszczędzenia ropy – mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik PLL LOT.