Kosztowna gorączka sylwestrowej nocy

14 największych miast wyda na zabawy ponad 11 mln zł. Tak wynika z szacunków „Rz”. Dla porównania w ubiegłym roku było około 9 mln zł

Publikacja: 31.12.2008 10:20

Kosztowna gorączka sylwestrowej nocy

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Metropolie nie szczędzą pieniędzy, by umilić sylwestrowy wieczór mieszkańcom i gościom.

Pierwszy raz w powojennej historii Warszawy sylwester zostanie zorganizowany na placu Konstytucji i uświetni go plejada głównie polskich gwiazd. Miasto wyda na organizację najwięcej, bo 3,8 mln zł, czyli o 300 tys. więcej niż w 2007 r. I to nie jest całkowity koszt miejskiego sylwestra. Pieniądze wykładają jeszcze sponsorzy oraz telewizja, z którą Warszawa organizuje imprezę.

– Zapytanie złożyliśmy do telewizji publicznej, TVN i Polsatu i tylko ostatnia telewizja nam odpowiedziała. Polsat pokrywa koszty związane z transmisją imprezy, jej promocją oraz zatrudnieniem prezenterów – mówi Katarzyna Ratajczyk, szefowa Biura Promocji w warszawskim ratuszu.

Co ciekawe w 2007 r. Warszawa współpracowała z TVN. W tym roku dzięki Polsatowi może liczyć na więcej odbiorców. W ubiegłym roku sylwestra w Polsacie transmitowanego z Krakowa obejrzało średnio 3,2 mln widzów, a w kulminacyjnym momencie nawet 5,2 mln. Podobnie może być w tym roku. Według przewidywań ok. 100 tys. osób ma też przewinąć się przez plac Konstytucji.

Drugi Program TVP już czwarty raz z rzędu organizuje natomiast imprezę ze stolicą Dolnego Śląska. – Dotychczasowe trzy imprezy przyciągnęły najwięcej widzów – mówi Paweł Romaszkan, dyrektor Biura Promocji Wrocławia. W 2007 r. było ok. 4,5 mln osób. Na plenerowej imprezie na wrocławskim rynku pojawia się zwykle ok. 200 tys. osób, a naraz może ich być ok. 80 tys. Wrocław podobnie jak w 2007 r. przeznacza na imprezę ok. 1,5 mln zł. Dyrektor z miejskiego ratusza przyznaje jednak, że dość znaczące koszty wynikające m.in. z umów z artystami pokrywa TVP 2.

Inaczej niż dotąd sylwestra organizuje Kraków. Planuje bowiem multimedialne show dedykowane kobietom. Jednak jak mówi Rafał Orlicki, wiceszef Krakowskiego Biura Festiwalowego, które organizuje imprezę, mężczyźni nie wyobrażają sobie spędzania tego dnia bez płci pięknej. Na scenie zagoszczą dziś same panie, a obok polskich gwiazd np. Leona Lewis.

Kraków liczy, że przez imprezę „przejdzie” co najmniej 150 tys. osób, a jednorazowo pomieści się ok. 40 tys. Miasto przeznaczyło na imprezę aż 3,5 mln zł, o ponad milion więcej niż rok temu. Co ciekawe, sylwester w stolicy Małopolski pierwszy raz od dawna nie będzie transmitowany na żywo. – Organizowaliśmy już sylwestra z TVP 2, Polsatem, a teraz przyszedł czas na TVN – mówi Rafał Orlicki. – Impreza będzie retransmitowana 4 stycznia około południa, czyli w weekendowy prime time. Bezpośrednia transmisja będzie w onet.tv.

Kraków nie chce w tym roku brać udziału w wyścigu na sylwestrowe transmisje z miast. – Koszt związany z organizacją imprezy chcemy przełożyć na zysk promocyjny. W sylwestra około 10-milionowa publiczność dzielona jest na trzy. A oglądalność na poziomie 3 mln nie jest niczym nadzwyczajnym. Na wyższą liczymy w niedzielę – mówi Orlicki. Dotąd TVN przyciągała mniej osób przed ekrany niż TVP 2 czy Polsat.

Inne duże miasta wydadzą na miejską imprezę od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. I tak choćby po dwóch latach przerwy Katowice zorganizują imprezę za ok. 600 tys. zł, a Łódź za 0,5 mln zł.

Niektóre miasta szukają sponsorów, inne organizują sylwestra samodzielnie (jak choćby Gdańsk). Sporo współpracuje też z regionalnymi mediami zarówno w celu promocji imprezy, jak i jej transmisji w lokalnych telewizjach. Łódzka impreza ma np. zostać pokazana w TVP Łódź, poza tym miasto starało się o krótkie relacje w TVP Info.

– Około 10 tys. mieszkańców będzie bawić się na miejskim sylwestrze. Jest już spore zainteresowanie planowanym koncertem Dżemu – mówi Marek Stankiewicz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Bydgoszczy. MOK organizuje miejską imprezę, na którą miasto wydaje ok. 70 tys. Trochę, m.in. na pokaz sztucznych ogni, dokładają też sponsorzy.

Metropolie nie szczędzą pieniędzy, by umilić sylwestrowy wieczór mieszkańcom i gościom.

Pierwszy raz w powojennej historii Warszawy sylwester zostanie zorganizowany na placu Konstytucji i uświetni go plejada głównie polskich gwiazd. Miasto wyda na organizację najwięcej, bo 3,8 mln zł, czyli o 300 tys. więcej niż w 2007 r. I to nie jest całkowity koszt miejskiego sylwestra. Pieniądze wykładają jeszcze sponsorzy oraz telewizja, z którą Warszawa organizuje imprezę.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca