Strategia duńskiej grupy Velux – lidera światowego rynku okien do poddaszy, wartego ok. 2,5 mld euro rocznie – zakłada obniżenie emisji dwutlenku węgla. Do 2012 r. chce ją ograniczyć o 20 proc. w stosunku do 2007 r., a do 2020 r. – o 50 proc.
W 2007 r. firma ta wyemitowała w sumie 100 tys. ton dwutlenku węgla. W 95 proc. wytworzyła go podczas produkcji. Pozostałe 5 proc. to efekt działań spółek handlowych grupy i administracji.
W swojej strategii Velux zakłada m.in. ogrzewanie fabryk piecami na wióry, które powstają przy produkcji okien. Piec, którego instalacja kosztuje ok. 20 – 25 mln koron duńskich (12 – 15 mln zł) pozwoli ograniczyć emisję CO2 od 5 tys. do 6 tys. ton rocznie. Firma zamierza także unowocześnić kontrolę oświetlenia i wentylacji w zakładach.
Program ekologiczny duńskiego koncernu obejmie również Polskę. – Jest jednak zbyt wcześnie, aby podać, ile wydamy na redukcję CO2 na tym rynku – mówi „Rz” Jorgen Tang-Jensen, dyrektor generalny grupy Velux. W Velux Polska, który ma zakłady produkcyjne w Gnieźnie i Namysłowie, usłyszeliśmy, że obecnie trwa opracowanie harmonogramu wdrażania strategii.
W najbliższych miesiącach Duńczycy zamierzają skupić się wyłącznie na wdrażaniu energooszczędnych technologii i poszerzaniu oferty produktów. Ze względu na kryzys gospodarczy nie planują natomiast rozwijania swoich fabryk (mają je w dziesięciu krajach).