Wierzyciele chcą wstrzymania sprzedaży Chryslera

Wierzyciele zwrócili się do Sądu Najwyższego USA o zablokowanie sprzedaży Chryslera

Publikacja: 08.06.2009 03:53

Wierzyciele chcą wstrzymania sprzedaży Chryslera

Foto: AFP

Trzy fundusze emerytalne ze stanu Indiana, na które przypada 42,5 mln dol. z 6,9 mld dol. zabezpieczonych długów Chryslera, złożyły w niedzielę rano w Sądzie Najwyższym dokumenty, które mają zablokować planowaną na poniedziałek sprzedaż aktywów Chryslera Fiatowi. Na transakcję zgodził się w piątek nowojorski sąd apelacyjny, dając czas na złożenie odwołań do poniedziałku.

Fundusze emerytalne domagają się ponownego rozpatrzenia sprawy sprzedaży. Twierdzą, że w wyniku transakcji poniosą znaczne straty.

Włoski Fiat chce kupić ikonę amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego za 2 mld dol. Cała kwota ma być przekazana największym wierzycielom Chryslera – po 29 centów za każdego pożyczonego dolara. Włosi mają przejąć 20 proc. akcji, później firma ma zbankrutować. Następnie Nowy Chrysler odkupi aktywa starego za 2 mld dol. i zapewni też finansowanie opieki zdrowotnej dla odchodzących pracowników. Ma to kosztować 4,6 mld dol. w ciągu 13 lat.

Sędzia Arthur Gonzalez, który tydzień temu zgodził się na transakcję, twierdzi, że sprzedaż koncernu jest jedyną alternatywą dla jego likwidacji. Akcjami trzeciego co do wielkości producenta samochodów w Ameryce zainteresowane były również kanadyjsko-amerykańska Magna oraz RHJ International.

[wyimek]2 mld dol. ma zapłacić Fiat za Chryslera. Wierzyciele otrzymają 29 centów za pożyczonego dolara[/wyimek]

Reklama
Reklama

Nowy koncern, by uniknąć bankructwa, ma otrzymać 15 mld dol. od amerykańskiego rządu i kolejne 3 mld od kanadyjskiego stanu Ontario. Firma dostała już 5 mld dol. wsparcia. Fiat ma szansę na zwiększenie w przyszłości udziałów do 35 proc., a potem nawet do 51 proc. (reszta ma należeć do związku zawodowego UAW).

Na 8 mld dolarów wyceniana jest produkcja małych aut, którą Fiat przekaże Chryslerowi. Włosi mają również pomóc Amerykanom w wejściu na kilkadziesiąt nowych rynków. Z kolei Chrysler wesprze swoją siecią sprzedaż włoskich aut w Ameryce i Meksyku.

Fuzja już za półtora roku ma przynieść 1,9 mld dol. dodatkowego zysku. Wzorem współpracy ma być sojusz Renault i Nissana.

Trzy fundusze emerytalne ze stanu Indiana, na które przypada 42,5 mln dol. z 6,9 mld dol. zabezpieczonych długów Chryslera, złożyły w niedzielę rano w Sądzie Najwyższym dokumenty, które mają zablokować planowaną na poniedziałek sprzedaż aktywów Chryslera Fiatowi. Na transakcję zgodził się w piątek nowojorski sąd apelacyjny, dając czas na złożenie odwołań do poniedziałku.

Fundusze emerytalne domagają się ponownego rozpatrzenia sprawy sprzedaży. Twierdzą, że w wyniku transakcji poniosą znaczne straty.

Reklama
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama