Wierzyciele chcą wstrzymania sprzedaży Chryslera

Wierzyciele zwrócili się do Sądu Najwyższego USA o zablokowanie sprzedaży Chryslera

Publikacja: 08.06.2009 03:53

Wierzyciele chcą wstrzymania sprzedaży Chryslera

Foto: AFP

Trzy fundusze emerytalne ze stanu Indiana, na które przypada 42,5 mln dol. z 6,9 mld dol. zabezpieczonych długów Chryslera, złożyły w niedzielę rano w Sądzie Najwyższym dokumenty, które mają zablokować planowaną na poniedziałek sprzedaż aktywów Chryslera Fiatowi. Na transakcję zgodził się w piątek nowojorski sąd apelacyjny, dając czas na złożenie odwołań do poniedziałku.

Fundusze emerytalne domagają się ponownego rozpatrzenia sprawy sprzedaży. Twierdzą, że w wyniku transakcji poniosą znaczne straty.

Włoski Fiat chce kupić ikonę amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego za 2 mld dol. Cała kwota ma być przekazana największym wierzycielom Chryslera – po 29 centów za każdego pożyczonego dolara. Włosi mają przejąć 20 proc. akcji, później firma ma zbankrutować. Następnie Nowy Chrysler odkupi aktywa starego za 2 mld dol. i zapewni też finansowanie opieki zdrowotnej dla odchodzących pracowników. Ma to kosztować 4,6 mld dol. w ciągu 13 lat.

Sędzia Arthur Gonzalez, który tydzień temu zgodził się na transakcję, twierdzi, że sprzedaż koncernu jest jedyną alternatywą dla jego likwidacji. Akcjami trzeciego co do wielkości producenta samochodów w Ameryce zainteresowane były również kanadyjsko-amerykańska Magna oraz RHJ International.

[wyimek]2 mld dol. ma zapłacić Fiat za Chryslera. Wierzyciele otrzymają 29 centów za pożyczonego dolara[/wyimek]

Nowy koncern, by uniknąć bankructwa, ma otrzymać 15 mld dol. od amerykańskiego rządu i kolejne 3 mld od kanadyjskiego stanu Ontario. Firma dostała już 5 mld dol. wsparcia. Fiat ma szansę na zwiększenie w przyszłości udziałów do 35 proc., a potem nawet do 51 proc. (reszta ma należeć do związku zawodowego UAW).

Na 8 mld dolarów wyceniana jest produkcja małych aut, którą Fiat przekaże Chryslerowi. Włosi mają również pomóc Amerykanom w wejściu na kilkadziesiąt nowych rynków. Z kolei Chrysler wesprze swoją siecią sprzedaż włoskich aut w Ameryce i Meksyku.

Fuzja już za półtora roku ma przynieść 1,9 mld dol. dodatkowego zysku. Wzorem współpracy ma być sojusz Renault i Nissana.

Biznes
Wojny napędzają światowy przemysł zbrojeniowy. PGZ pnie się w górę
Biznes
Kontrolowany przez francuski rząd bukmacher wycofuje się z Polski
Biznes
MON przyznaje: W tym roku na obronność trafi o 20 mld zł mniej niż zakładano
Materiał Promocyjny
Już dziś na PGE Narodowym w Warszawie startuje Kongres Społeczno-Gospodarczy Polska Moc Biznesu 2024!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Trump grozi wprowadzeniem ceł w Unii
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska