Jutrzenka przygotowała się na kryzys

Drugi kwartał 2009 r. będzie kolejnym, w którym giełdowy producent słodyczy poprawi wyniki

Publikacja: 19.06.2009 02:15

Papiery spółki zdrożały na wieść o skupie akcji. Ale wczoraj staniały o 0,3 proc.

Papiery spółki zdrożały na wieść o skupie akcji. Ale wczoraj staniały o 0,3 proc.

Foto: Rzeczpospolita

– Pierwsze efekty półtorarocznej restrukturyzacji były widoczne już w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Drugi kwartał powinien być dla nas jeszcze lepszy – mówi „Rz” Jan Kolański, prezes i główny udziałowiec Jutrzenki. Zysk netto firmy w I kwartale 2009 r. wyniósł blisko 5,9 mln zł.

Prezes Kolański liczy na to, że Jutrzenka będzie poprawiać wyniki także w kolejnych miesiącach i 2009 r. zakończy na dużym plusie. W 2008 r. Jutrzenka miała ok. 538,8 mln zł przychodów i niemal 38,8 mln zł straty netto. Jutrzenka ma za sobą najtrudniejszy etap reorganizacji. – Gdyby nie restrukturyzacja, trudniej byłoby nam się uporać ze skutkami kryzysu – uważa Kolański. Jutrzence udało się połączyć w ramach holdingu m.in. działy administracyjny i sprzedaży. Od początku tego roku działa jej centrum dystrybucyjne w Kostrzynie. – Od 1 lipca 2009 r. będzie to niezależna spółka Colian Logistic, która będzie świadczyć usługi także dla podmiotów zewnętrznych – wyjaśnia prezes Jutrzenki.

Ostatni etap restrukturyzacji zakłada m.in. zamknięcie jednej z trzech bydgoskich fabryk słodyczy. Zakład przestanie działać w pierwszej połowie 2010 r. Jutrzenka będzie także dalej ograniczać ofertę produktową. – Chcemy koncentrować się na tych markach, które zajmują miejsce w pierwszej trójce w swoim segmencie – zapowiada prezes Kolański. Dlatego np. należący do Jutrzenki Ziołopex zrezygnował z herbat.

Jutrzenka nie wyklucza dalszych inwestycji. W 2010 r. wyda na nie 20 – 30 mln zł. Prezes Kolański nie zdradza, na co przeznaczy pieniądze. Zapowiada jedynie, że inwestycje pozwolą Jutrzence umocnić pozycję rynkową. Obecnie jest ona wiceliderem rynku słodyczy, trzecim producentem przypraw, a od tego roku także numerem jeden w segmencie oranżady.

– Ponowne wprowadzenie marki Hellena na rynek nie było łatwe. Widzimy już jednak efekty naszych działań. Od końca pierwszego kwartału 2009 r. produkcja napoi jest zyskowna – mówi Kolański.

Dziś odbędzie się walne zgromadzenie Jutrzenki. Zdecyduje m.in. o wypłacie dywidendy za 2008 r. Zarząd chce przeznaczyć na ten cel ok. 4, 3 mln zł. Jedna z uchwał zakłada także skup akcji własnych. – Uważamy, że wycena giełdowa spółki jest zbyt niska – wyjaśnia Jan Kolański. Jutrzenka mogłaby przeznaczyć na własne walory do ok. 57,6 mln zł. Skup może potrwać do 2014 r.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!