Skarb Państwa przejmuje tory

Latem rząd zacznie kupować od PKP akcje PKP PLK. W tym roku wyda na nie co najmniej 500 mln zł

Publikacja: 04.03.2010 02:10

Skarb Państwa przejmuje tory

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Dzisiaj Komitet Stały Rady Ministrów ma przyjąć ustawę o funduszu Kolejowym, która umożliwi oddłużenie PKP SA i przejęcie przez skarb państwa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Ta procedura nie narusza przepisów unijnych dotyczących pomocy publicznej. Udziały spółki, które są obecnie własnością PKP SA, zostaną wykupione po ich wartości rynkowej określonej na podstawie wyceny księgowej – mówi „Rz” Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. – Minister infrastruktury w imieniu Skarbu Państwa poprzez Fundusz Kolejowy będzie wykupywał od tego roku przez pięć kolejnych lat akcje PKP PLK. Zgodnie z zapisami ustawy z Funduszu Kolejowego ma być na ten cel co roku przeznaczane co najmniej 500 mln zł – wyjaśnia minister.

Ustawa we wtorek ma trafić na rząd, potem zostanie skierowana do Sejmu. – Liczę, że wejdzie w życie w kwietniu. Pierwsza transza akcji mogłaby zostać wykupiona w lipcu – sierpniu tego roku – mówi Engelhardt.

Po podniesieniu opłaty paliwowej, w tym roku do Funduszu Kolejowego ma wpłynąć 900 mln zł. Jednak z założenia środki z niego mają być przeznaczone na remont linii kolejowych. Pomysł przeznaczenia tych pieniędzy na spłatę długów PKP SA zamiast na inwestycje w tory wymagające znacznych nakładów wzbudza wątpliwości. – Fundusz Kolejowy to nie worek bez dna. Planowane wydatki na tabor i oddłużenia obecnie się spinają, ponieważ inwestycje jeszcze się nie rozpędziły. Gdy to nastąpi, oby nie zabrakło na modernizację infrastruktury – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw kolei.

Sprawa oddłużenia spółki matki kolejowej grupy jest jednak pilna. Od lat jej długi są w znacznej części spłacane poprzez zaciąganie kolejnych zobowiązań. W ten sposób w ciągu kilku ostatnich lat zadłużenie wzrosło z 3 mld zł do 5,6 mld zł.

Do 2015 roku do PKP SA z Funduszu Kolejowego trafi więc co najmniej 2,5 mld zł. To jednak nie rozwiąże jej problemu z historycznym zadłużeniem (5,6 mld zł). Część zobowiązań została zaciągnięta w dolarach i w euro, wraz z wahaniem walut zmienia się też poziom zadłużenia kolejowej spółki.

– Nasze zobowiązania historyczne będziemy też spłacać m.in. ze sprzedaży nieruchomości czy wpływów z prywatyzacji – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Sprzedaż nieruchomości w zeszłym roku jednak nie spełniła oczekiwań. W 2009 roku PKP chciała sprzedać nieruchomości warte ok. 530 mln zł. Udało jej się znaleźć nabywców na ziemię wartą zaledwie 134 mln zł.

[wyimek][srodtytul]5,6 mld zł[/srodtytul] wynosi obecnie zadłużenie spółki PKP SA[/wyimek]

Niewykluczone, że w przyszłości Fundusz Kolejowy czeka kolejna zmiana. – Myślimy o tym, by pieniądze w nim zgromadzone służyły również do współfinansowania inwestycji realizowanych przy wsparciu funduszy unijnych – mówi Juliusz Engelhardt. – To jednak musiałoby się wiązać ze zwiększeniem dostępnych środków. Zabiegaliśmy o możliwość emitowania obligacji, jednak na to nie zgadza się minister finansów, który nie chce zwiększenia długu publicznego. Próbujemy przekonać go do wydania zgody na zaciągnięcie przez PKP PLK kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym na kwotę miliarda euro.

Pożyczka miałaby zostać udzielona na 30 lat, na pierwszych dziesięć lat przewidziana jest karencja w spłacie kapitału. Rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na ten temat trwają, by je sfinalizować potrzebne jest zielone światło od ministra finansów.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Dzisiaj Komitet Stały Rady Ministrów ma przyjąć ustawę o funduszu Kolejowym, która umożliwi oddłużenie PKP SA i przejęcie przez skarb państwa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Ta procedura nie narusza przepisów unijnych dotyczących pomocy publicznej. Udziały spółki, które są obecnie własnością PKP SA, zostaną wykupione po ich wartości rynkowej określonej na podstawie wyceny księgowej – mówi „Rz” Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. – Minister infrastruktury w imieniu Skarbu Państwa poprzez Fundusz Kolejowy będzie wykupywał od tego roku przez pięć kolejnych lat akcje PKP PLK. Zgodnie z zapisami ustawy z Funduszu Kolejowego ma być na ten cel co roku przeznaczane co najmniej 500 mln zł – wyjaśnia minister.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?