Europejczycy kupują mniej samochodów

Po wygaśnięciu rządowych programów stymulacyjnych znowu spada sprzedaż nowych aut

Publikacja: 18.05.2010 02:40

Dzięki państwowym dopłatom sprzedaż samochodów w Europie rosła od prawie roku. Zakończenie programów

Dzięki państwowym dopłatom sprzedaż samochodów w Europie rosła od prawie roku. Zakończenie programów na największych rynkach odbiło się od razu na liczbie rejestracji.

Foto: Rzeczpospolita

W kwietniu po raz pierwszy od dziesięciu miesięcy w Unii Europejskiej spadła liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. Zarejestrowano ich ponad 1,13 mln, o 7,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Po raz pierwszy od 2003 r. było tych aut w kwietniu mniej niż 1,2 mln.

W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. ten segment europejskiego rynku motoryzacyjnego rozwinął się o 4,8 proc. w porównaniu z podobnym okresem przed rokiem, ale skurczył się o 11,6 proc. w porównaniu z wynikami rejestracji nowych aut od stycznia do kwietnia 2008 r.

Kwietniowy spadek wynika między innymi z tego, że przed rokiem gwałtownie wzrosła liczba rejestracji, bo coraz więcej rządów wprowadzało programy stymulacyjne, by zachęcić klientów sporymi dopłatami do kupowania nowych, bardziej ekologicznych aut i złomowania starych, nadmiernie zatruwających środowisko. Teraz programy te już w większości wygasły, a sytuacja gospodarcza nadal jest marna.

Jednym z pierwszych państw, gdzie w ten sposób zachęcano do kupowania samochodów, były Niemcy i tamtejsze dopłaty, po 2,5 tys. euro, należały do najwyższych. W kwietniu w Niemczech zarejestrowano o 31,7 proc. mniej aut niż przed rokiem. Spośród innych dużych rynków znaczące spadki odnotowano też we Włoszech (o 15,7 proc.), w Czechach (13,2 proc.) i w Austrii (11,6 proc.). W Polsce sprzedaż nowych samochodów spadła w kwietniu o 11,9 proc. Największy spadek w całej Unii Europejskiej, o 50,8 proc., odnotowano tym razem w Bułgarii, a największy wzrost, aż o 95,4 proc., w Irlandii.

Na plusie zakończyło kwiecień także kilka dużych europejskich rynków. We Francji liczba zarejestrowanych nowych samochodów była w minionym miesiącu o 1,9 proc. większa niż przed rokiem, w Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 11,5 proc., w Belgii 20,3 proc., a w Hiszpanii 39,3 proc.

Większość dużych rynków odnotowała również wzrost sprzedaży w pierwszych czterech miesiącach br. W Austrii było to 7,5 proc., we Francji 12,9 proc., we Włoszech 13,4 proc., w Wielkiej Brytanii 23,9 proc., w Hiszpanii 43,2 proc. Były też jednak znaczące spadki. Największy w Niemczech – o 25,5 proc. i o 10,5 proc. w Polsce.

Wśród czołowych producentów największe spadki sprzedaży mieli Fiat, Toyota i GM. Odpowiednio o 27,3, 20,7 i 19,1 proc. Największy wzrost sprzedaży odnotował Nissan, o 38,3 proc., a kolejne miejsca zajęły BMW i Renault, odpowiednio o 13,1 i 8,7 proc.

W kwietniu po raz pierwszy od dziesięciu miesięcy w Unii Europejskiej spadła liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. Zarejestrowano ich ponad 1,13 mln, o 7,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Po raz pierwszy od 2003 r. było tych aut w kwietniu mniej niż 1,2 mln.

W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. ten segment europejskiego rynku motoryzacyjnego rozwinął się o 4,8 proc. w porównaniu z podobnym okresem przed rokiem, ale skurczył się o 11,6 proc. w porównaniu z wynikami rejestracji nowych aut od stycznia do kwietnia 2008 r.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca