Peugeot zaczął od młynka do kawy

Popularnej marce francuskich samochodów z lwem na masce właśnie stuknęło 200 lat

Publikacja: 21.05.2010 02:54

Peugeot zaczął od młynka do kawy

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W 1810 roku ta znana dziś marka samochodów związana była z produkcją maszyn do szycia, młynków do kawy, a także pił taśmowych. To z nimi skojarzony był symbol lwa na masce: miał ilustrować odporność zębów, elastyczność ostrza oraz szybkość cięcia. W tym roku pojawiła się najnowsza wersja charakterystycznego logo: po raz pierwszy umieszczono ją na modelu sportowego samochodu RCZ. Peugeot ma na koncie kilka milowych kroków w historii motoryzacji. Firma była autorem koncepcji coupe kabrioletu, czyli auta ze sztywnym dachem chowanym w bagażniku.

Sukcesem tego rozwiązania był model 206 CC, który znalazł 700 tys. nabywców na całym świecie. Peugeot odegrał także ważną rolę w rozwoju silnika Diesla, który po raz pierwszy umieścił pod maską samochodu produkowanego seryjnie – był nim model 403. Było to jednocześnie pierwsze auto marki, którego sprzedaż przekroczyła milion sztuk.

Peugeot jest także silnie związany ze sportem motorowym. W latach 1913 – 1919 trzykrotnie zwyciężał w 500-milowym wyścigu w Indianapolis, a w roku ubiegłym zdobył pierwszą i druga lokatę w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

Popularna francuska marka to nie tylko auta: firma produkuje także rowery i skutery: Peugeot Scooters jest czwartym producentem tych jednośladów w Europie i liderem we Francji.

Dziś marka Peugeot należy do zatrudniającego 186 tys. pracowników koncernu PSA Peugeot-Citroen, drugiego pod względem produkcji w Europie z 13,7-procentowym udziałem w rynku. Obrót grupy PSA za 2009 rok sięgnął 48,4 mld euro, a liczba sprzedanych samochodów przekroczyła 3,1 mln sztuk. Sama firma Peugeot sprzedała w ubiegłym roku blisko 1,8 mln pojazdów.

Na rynku polskim pod względem udziałów marka znajduje się w pierwszej dziesiątce. W ubiegłym roku spółka Peugeot Polska sprzedała 16,5 tys. aut, a 5730 samochodów w pierwszych czterech miesiącach tego roku. W kwietniu, gdy cały rynek skurczył się o 12 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, sprzedaż Peugeota wzrosła z 1191 sztuk w kwietniu 2009 r. do 1303 w kwietniu 2010 r.

W 1810 roku ta znana dziś marka samochodów związana była z produkcją maszyn do szycia, młynków do kawy, a także pił taśmowych. To z nimi skojarzony był symbol lwa na masce: miał ilustrować odporność zębów, elastyczność ostrza oraz szybkość cięcia. W tym roku pojawiła się najnowsza wersja charakterystycznego logo: po raz pierwszy umieszczono ją na modelu sportowego samochodu RCZ. Peugeot ma na koncie kilka milowych kroków w historii motoryzacji. Firma była autorem koncepcji coupe kabrioletu, czyli auta ze sztywnym dachem chowanym w bagażniku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca