Coraz mniej motocyklistów

Rynek jednośladów słabnie. Liczba rejestrowanych nowych motocykli i motorowerów spadła do poziomu sprzed trzech lat

Aktualizacja: 06.06.2010 12:08 Publikacja: 06.06.2010 12:01

Inauguracja sezonu motocyklowego

Inauguracja sezonu motocyklowego

Foto: Fotorzepa, Krz Krzysztof Łokaj

Im bliżej lata, tym częściej na drogach widuje się jednoślady. Jednak z danych o rejestracjach zgromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w tę grupę pojazdów kryzys uderzył jeszcze bardziej niż w samochody.

Od stycznia do kwietnia zarejestrowano w Polsce 39,5 tys. nowych i używanych motocykli oraz motorowerów, co oznacza ponad 25-procentowy spadek (o 13,5 tys. sztuk) w porównaniu z tym samym okresem 2009 roku. Jeszcze bardziej dramatycznie wygląda porównanie z pierwszymi czterema miesiącami roku 2008, kiedy to liczba rejestracji była wyższa o ponad 61 proc. (zarejestrowano o 24,2 tys. jednośladów więcej niż do kwietnia 2010 roku). A to oznacza, że pod względem ilości wprowadzanych do ruchu tego typu pojazdów cofnęliśmy się o trzy lata.

Motocykle przechodzą przez kryzys nieco lepiej niż motorowery. Liczba rejestracji pomiędzy styczniem a kwietniem (nowe i używane) przekroczyła 16,8 tys. i była niższa od tej sprzed roku o 11 proc. (tj. o 2,1 tys. sztuk). Przy tym nowe pojazdy są w zdecydowanej mniejszości - niecałe 18 proc. wszystkich rejestracji, podobnie zresztą jak w 2009 roku. Największą część rynku stanowiły motocykle o pojemności do 125 cm - prawie 34 proc., drugą grupą były motocykle powyżej 750 cm - blisko 28 proc.

Dużo gorzej było z motorowerami. Tych w pierwszych czterech miesiącach roku zarejestrowano 22,7 tys., tj. o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Tu natomiast nowe pojazdy stanowiły większość - ponad 83 proc. rejestracji, co jest rezultatem znacznie niższej niż w przypadku motocykli ceny. Ale ich liczba zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2009 roku o 34 proc., natomiast jeszcze bardziej w porównaniu z rokiem 2008 - o ponad połowę.

Jak dotąd, kryzys najmocniej odbija się na zwolennikach ostrej jazdy sportowej i terenowej: liczba rejestracji motocykli typu super sport oraz off road zmalała w porównaniu do ubiegłego roku odpowiednio o przeszło 57 i prawie 36 proc. O jedna piątą ubyło także rejestrowanych motocykli typu street. Stosunkowo niewielki spadek odnotowały natomiast duże maszyny typu chooper i cruiser - ubyło ich nieco ponad 4 proc.

Według PZPM, liderem polskiego rynku jednośladów jest obecnie firma Romet Motors, która w końcu kwietnia miała 26,7-procentowy udział (799 sztuk) w nowych rejestracjach. Na trzech kolejnych miejscach znajdują się marki japońskie - Yamaha, Honda oraz Suzuki. Zanotowały one jednak znaczące spadki: Yamaha o ponad 34 proc., Honda o 27 proc., Suzuki o 10 proc. Mocno spadła także liczba rejestracji Kawasaki - o 29 proc. Wzrosła natomiast sprzedaż motocykli BMW - o 24 proc. oraz o prawie 33 proc. najbardziej kultowych maszyn spod znaku Harley-Davidson.

Im bliżej lata, tym częściej na drogach widuje się jednoślady. Jednak z danych o rejestracjach zgromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w tę grupę pojazdów kryzys uderzył jeszcze bardziej niż w samochody.

Od stycznia do kwietnia zarejestrowano w Polsce 39,5 tys. nowych i używanych motocykli oraz motorowerów, co oznacza ponad 25-procentowy spadek (o 13,5 tys. sztuk) w porównaniu z tym samym okresem 2009 roku. Jeszcze bardziej dramatycznie wygląda porównanie z pierwszymi czterema miesiącami roku 2008, kiedy to liczba rejestracji była wyższa o ponad 61 proc. (zarejestrowano o 24,2 tys. jednośladów więcej niż do kwietnia 2010 roku). A to oznacza, że pod względem ilości wprowadzanych do ruchu tego typu pojazdów cofnęliśmy się o trzy lata.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?