Coraz mniej motocyklistów

Rynek jednośladów słabnie. Liczba rejestrowanych nowych motocykli i motorowerów spadła do poziomu sprzed trzech lat

Aktualizacja: 06.06.2010 12:08 Publikacja: 06.06.2010 12:01

Inauguracja sezonu motocyklowego

Inauguracja sezonu motocyklowego

Foto: Fotorzepa, Krz Krzysztof Łokaj

Im bliżej lata, tym częściej na drogach widuje się jednoślady. Jednak z danych o rejestracjach zgromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w tę grupę pojazdów kryzys uderzył jeszcze bardziej niż w samochody.

Od stycznia do kwietnia zarejestrowano w Polsce 39,5 tys. nowych i używanych motocykli oraz motorowerów, co oznacza ponad 25-procentowy spadek (o 13,5 tys. sztuk) w porównaniu z tym samym okresem 2009 roku. Jeszcze bardziej dramatycznie wygląda porównanie z pierwszymi czterema miesiącami roku 2008, kiedy to liczba rejestracji była wyższa o ponad 61 proc. (zarejestrowano o 24,2 tys. jednośladów więcej niż do kwietnia 2010 roku). A to oznacza, że pod względem ilości wprowadzanych do ruchu tego typu pojazdów cofnęliśmy się o trzy lata.

Motocykle przechodzą przez kryzys nieco lepiej niż motorowery. Liczba rejestracji pomiędzy styczniem a kwietniem (nowe i używane) przekroczyła 16,8 tys. i była niższa od tej sprzed roku o 11 proc. (tj. o 2,1 tys. sztuk). Przy tym nowe pojazdy są w zdecydowanej mniejszości - niecałe 18 proc. wszystkich rejestracji, podobnie zresztą jak w 2009 roku. Największą część rynku stanowiły motocykle o pojemności do 125 cm - prawie 34 proc., drugą grupą były motocykle powyżej 750 cm - blisko 28 proc.

Dużo gorzej było z motorowerami. Tych w pierwszych czterech miesiącach roku zarejestrowano 22,7 tys., tj. o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Tu natomiast nowe pojazdy stanowiły większość - ponad 83 proc. rejestracji, co jest rezultatem znacznie niższej niż w przypadku motocykli ceny. Ale ich liczba zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2009 roku o 34 proc., natomiast jeszcze bardziej w porównaniu z rokiem 2008 - o ponad połowę.

Jak dotąd, kryzys najmocniej odbija się na zwolennikach ostrej jazdy sportowej i terenowej: liczba rejestracji motocykli typu super sport oraz off road zmalała w porównaniu do ubiegłego roku odpowiednio o przeszło 57 i prawie 36 proc. O jedna piątą ubyło także rejestrowanych motocykli typu street. Stosunkowo niewielki spadek odnotowały natomiast duże maszyny typu chooper i cruiser - ubyło ich nieco ponad 4 proc.

Według PZPM, liderem polskiego rynku jednośladów jest obecnie firma Romet Motors, która w końcu kwietnia miała 26,7-procentowy udział (799 sztuk) w nowych rejestracjach. Na trzech kolejnych miejscach znajdują się marki japońskie - Yamaha, Honda oraz Suzuki. Zanotowały one jednak znaczące spadki: Yamaha o ponad 34 proc., Honda o 27 proc., Suzuki o 10 proc. Mocno spadła także liczba rejestracji Kawasaki - o 29 proc. Wzrosła natomiast sprzedaż motocykli BMW - o 24 proc. oraz o prawie 33 proc. najbardziej kultowych maszyn spod znaku Harley-Davidson.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne