Wygaszenie programów dopłat złomowych coraz wyraźniej odbija się na producentach samochodów w Polsce. W maju produkcja aut osobowych i dostawczych wyniosła 76,5 tys. sztuk i była o 6 proc. niższa niż w kwietniu, a także o 1,3 proc. niższa niż przed rokiem. Jak podaje Instytut Samar, łącznie od stycznia do końca maja z taśm produkcyjnych zjechało 401,3 tys. aut. To co prawda o 7,4 proc. więcej niż w podobnym okresie ubiegłego roku, ale tendencja wzrostowa słabnie, bo po czterech miesiącach wzrost wynosił 9,6 proc. Spadek popytu widać także w produkcji aut osobowych – w maju wyprodukowano ich najmniej od początku roku – 68,8 tys. sztuk.

Liderem polskich producentów pozostaje Fiat. Od stycznia fabrykę w Tychach opuściło 260 tys. aut, o 7,7 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Najważniejszym modelem jest Panda, choć jak podaje Samar, jej udział w produkcji zmalał z 51,3 do 43,3 proc. Według zapowiedzi szefa Fiat Auto Poland Enrico Pavoniego przez słabnący popyt tegoroczna produkcja fabryki może być niższa od ubiegłorocznej o ok. 50 tys. samochodów.

[wyimek]366,3 tys. samochodów osobowych wyjechało już z fabryk w Polsce[/wyimek]

Większa będzie za to produkcja Opel Polska: po pięciu miesiącach fabryka w Gliwicach wyprodukowała już 61 tys. aut, o ponad połowę więcej niż przed rokiem. Jest to zasługą astry IV. Jak powiedział "Rz" dyrektor generalny Opel Polska Andrzej Korpak, plany zakładają na ten rok wyprodukowanie ponad 160 tys. aut.

Pozostali producenci – Volkswagen Poznań oraz FSO, notują spadki: produkcja aut osobowych VW za pięć miesięcy zmniejszyła się o ponad 13 proc., do 30 tys. sztuk, a Żerania o ponad połowę, do 15,5 tys. sztuk.