Finisz Funduszu Spójności

Dzięki przyspieszeniu w realizacji projektów Polska nie straci pieniędzy z funduszu. W dwa lata na środowisko i transport wydano 2 mld euro. Komisja Europejska zwróciła Polsce już 4,5 z 5,6 mld euro

Publikacja: 03.07.2010 08:12

Kraków. Inwestycja współfinansowana przez Fundusz Spójności.

Kraków. Inwestycja współfinansowana przez Fundusz Spójności.

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Polska wykorzysta wszystkie pieniądze z Funduszu Spójności dzięki gwałtownemu przyspieszeniu w realizacji dotowanych przedsięwzięć w latach 2009 – 2010. Tylko w tym okresie na projekty wspierane z Funduszu wydaliśmy ponad 2 mld euro. To prawie jedna czwarta przyznanych Polsce pieniędzy.

Jeszcze dwa lata temu realizacja projektów środowiskowych (wodno-kanalizacyjnych) i transportowych (drogowych i kolejowych) dotowanych z Funduszu Spójności spędzała sen z powiek członkom kierownictwa resortu rozwoju regionalnego. Na te przedsięwzięcia na lata 2004 – 2010 otrzymaliśmy 5,6 mld euro. Choć, jak zgodnie przyznawali urzędnicy i beneficjenci, pieniądze te były bardzo potrzebne, to realizacja przedsięwzięć przebiegała dość opornie. Część ekspertów, m.in. Jerzy Kwieciński z Business Centre Club, alarmowała nawet, że Polska może stracić część pieniędzy na skutek powolnej realizacji dużych projektów wodno-ściekowych.

Teraz to się zmieniło. – Nie ma ryzyka utraty środków. Na skutek przyspieszenia w tym i poprzednim roku wydaliśmy w zasadzie wszystkie pieniądze – zapewnia Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Bruksela zwróciła nam 4,5 mld euro. Pozostało jeszcze 1,1 mld euro, ale pieniądze te otrzymamy po całkowitym zakończeniu i rozliczeniu finansowym projektów.

Jest ich 130. Prawie połowa została zakończona. Dzięki temu Polska tylko w poprzednim roku zawnioskowała do Brukseli o zwrot 1,2 mld euro. A właśnie poziom płatności był do niedawna szczególnie niepokojący. Jeszcze w kwietniu 2009 r. poziom płatności z Komisji Europejskiej dla Polski wynosił tylko 56 proc. Teraz to już 79 proc., a de facto zawnioskowaliśmy już o zwrot 83 proc. budżetu.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami wszystkie inwestycje powinny się zakończyć do 31 grudnia tego roku. Jednak na skutek jeszcze wolniejszej ich realizacji w innych krajach, m.in. Bułgarii, Rumunii i Grecji, Komisja Europejska wydłużyła ten okres o dwa lata. W przypadku naszego kraju okazało się to szczególnie korzystne.

– Tak naprawdę moglibyśmy zakończyć wszystkie projekty w tym roku, ale w trakcie ich realizacji pojawiły się oszczędności i na skutek przedłużenia okresu na ich wykonanie możemy je wykorzystać, rozszerzając zakres prac – tłumaczy Zdziebło.

Ostatecznie żaden projekt nie przepadnie, choć realizacja kilku, m.in. warszawskiej oczyszczalni Czajka, oraz modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdynia będzie już kontynuowana w programie „Infrastruktura i środowisko”. Dzielone na etapy będą też inwestycje wodno-ściekowe w Gdańsku i dorzeczu Parsęty. Wydłużyć się może także realizacja inwestycji wodno-ściekowych w Zabrzu i Kędzierzynie- Koźlu, bo ucierpiały na skutek powodzi.

[ramka][b]Na co pieniądze[/b]

Z Funduszu Spójności finansowane są projekty w dwóch sektorach: środowiska i transportu. W pierwszym zbudowano i zmodernizowano 88 oczyszczalni ścieków, 47 stacji uzdatniania wody i dziesięć zakładów unieszkodliwiania odpadów. Wybudowano też łącznie 7500 km sieci kanalizacyjno-ściekowej i 1200 km wodociągów. W drugim wybudowano i zmodernizowano prawie 700 km dróg i autostrad, 443 mosty, wiadukty i kładki, 30 parkingów i 14 dwupoziomowych skrzyżowań. Zmodernizowano też 635 km torów kolejowych.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.osiecki@rp.pl]a.osiecki@rp.pl[/mail][/i]

Polska wykorzysta wszystkie pieniądze z Funduszu Spójności dzięki gwałtownemu przyspieszeniu w realizacji dotowanych przedsięwzięć w latach 2009 – 2010. Tylko w tym okresie na projekty wspierane z Funduszu wydaliśmy ponad 2 mld euro. To prawie jedna czwarta przyznanych Polsce pieniędzy.

Jeszcze dwa lata temu realizacja projektów środowiskowych (wodno-kanalizacyjnych) i transportowych (drogowych i kolejowych) dotowanych z Funduszu Spójności spędzała sen z powiek członkom kierownictwa resortu rozwoju regionalnego. Na te przedsięwzięcia na lata 2004 – 2010 otrzymaliśmy 5,6 mld euro. Choć, jak zgodnie przyznawali urzędnicy i beneficjenci, pieniądze te były bardzo potrzebne, to realizacja przedsięwzięć przebiegała dość opornie. Część ekspertów, m.in. Jerzy Kwieciński z Business Centre Club, alarmowała nawet, że Polska może stracić część pieniędzy na skutek powolnej realizacji dużych projektów wodno-ściekowych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca