Akcja odbywa się pod hasłem "Tu mieszkam, tu kupuję" i jej celem jest promowanie robienia zakupów w małych, niezależnych sklepach. Jej inicjatorem jest sieć hurtowni Makro, dla których niezależne sklepy to jedni z głównych klientów.

Z badań przeprowadzonych w czerwcu przez TNS OBOP na zlecenie Makro wynika, że Polacy cenią małe sklepy przede wszystkim za miłe, uprzejme traktowanie (56 proc. badanych) oraz osobisty, bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (38 proc.). Blisko co trzeci Polak robi zakupy w małych sklepikach osiedlowych codziennie. Jednak według danych Nielsena ich liczba rocznie maleje o ok. 10 proc. Na koniec 2009 r. działało ich ponad 54 tys., a w 2007 r. ok 66,8 tys. Jak już pisaliśmy w "Rz" według ostatnich prognoz - zdaniem branży i tak bardzo ostrożnych - firmy Euromonitor International w tym roku zniknie co najmniej 4 tys. kolejnych.

Przez ostatnie pięć lat zbankrutował co trzecie mały sklep. Powód to także wysokie ceny - ponieważ z racji obrotów nie mogą wynegocjować takich warunków jak wielkie sieci ceny są w nich wyższe nawet o 20-30 proc. Nadal ten segment odpowiada za ok 60 proc. wartości rynku handlowego. Na problem spadku liczby sklepów w całej Europie zwróciła też uwagę Komisja Europejska.

Dlatego organizatorzy akcji wskazują jak skutecznie zwiększyć rozpoznawalność sklepu wśród mieszkańców oraz jak sprawić, by wracali do niego zadowoleni klienci. Działania mają na celu również poprawę konkurencyjności małych sklepów w skali lokalnej. Akcja o zbliżonym charakterze z powodzeniem realizowana jest od kilku lat w Wielkiej Brytanii. - Należy wspierać drobny handel, który daje pracę wielu osobom, zatrudnia wielu pracowników. Są to najczęściej mikroprzedsiębiorstwa, które dają zatrudnienie samym właścicielom, ale także ich rodzinom - mówi Adam Ambrozik z organizacji Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

Akcji towarzyszyć będzie plebiscyt konsumencki pod nazwą "Tu kupuję, ponieważ.", którego celem jest wyłonienie ulubionych, najwyżej ocenianych osiedlowych sklepów na terenie całej Polski. Właściciele sklepów, którzy zgłoszą się do programu otrzymają pakiet materiałów do wykorzystania w swojej placówce.