Salon Samochodowy w Paryżu otwarty

Fiat i Opel podczas salonu w Paryżu chwalą się autami, które produkują w Polsce. Zajmują główną część ich stoisk. Koncerny zapowiadają więcej zadań dla fabryk, które i tak pracują na trzy zmiany

Publikacja: 01.10.2010 04:54

Prezentacja Fiata 500

Prezentacja Fiata 500

Foto: AFP

Stoisko Fiata wygląda jakby żywcem przeniesiono je z hali fabrycznej w Tychach. Oczywiście chodzi o produkty, a nie o wystrój. Zwiedzających kuszą wyeksponowane fiaty ”500” w najróżniejszych wersjach, np. oklejone tysiącami fotografii ludzi wszystkich ras i kolorów czy też pomalowane najmodniejszym dziś matowym lakierem BlackJack.

Co ciekawe, nadal sporym zainteresowaniem cieszy się panda, tu pokazywana z 69- konnym silnikiem o pojemności 1,2 l w wersji benzynowej i gazowej. Do końca roku Fiat planuje zamontować fabryczne instalacje LPG w sześciu kolejnych modelach.

Jeszcze większą ciekawość budzą supernowoczesne małolitrażowe silniki TwinAir, także produkowane w Polsce. Jeden z nich został umocowany... na wiatraku, by podkreślić, jak bardzo ekologiczny jest to produkt. Tło ekspozycji zostało narysowane przez dzieci.

Można też zobaczyć odświeżone bravo z silnikiem 1,4 MultiAir, punto evo i doblo, w których to autach producent postawił na podniesienie komfortu jazdy.

Na sąsiednim stoisku Chryslera stoją lancie, które teraz będą w jednej rodzinie z amerykańskim nabytkiem Fiata. Jest odświeżona musa, nie ma natomiast nowego ypsilona, którego premierę zapowiedziano dopiero na początek marca podczas salonu samochodowego w Genewie. To ten samochód ma być produkowany w Tychach. Jednak fakt przejęcia Chryslera przez Fiata widać także po innych detalach – na przykład modelki z wielkim zacięciem wsiadające i wysiadające z aut Chryslera,w tym najnowszego jeepa grand cherokee, ubierane są przez projektantów włoskich.

Z kolei Opel chwali się najnowszymi astrami, także polskiej produkcji. Nowością jest wersja trzydrzwiowa, która będzie produkowana w Gliwicach, i kombi – ta z kolei ma powstawać w brytyjskiej fabryce koncernu w Ellesmere Port.

Wszyscy przedstawiciele Opla, w tym prezes europejskiej marki GM Nick Reilly, podkreślali w rozmowie z ”Rz”, że Gliwice są najlepszą fabryką Opla i mają największe szanse na rozwój. Mówił o tym również Mike Arcamone, prezes GM DAT, koreańsko-amerykańskiego joint venture General Motors, która m.in. wspólnie z ukraińską spółką AvtoZaz składa na warszawskim Żeraniu chevrolety aveo.

Arcamone zapytany, czy taka opinia oznacza koniec współpracy z warszawskim FSO, odpowiedział: – Nic nie zostało jeszcze postanowione. Będziemy tam produkować auta jeszcze w 2011 roku. Oczywiście wiem, że kierujący tym projektem ukraiński AvtoZaz nadal szuka rozwiązań. Jedno jest pewne – nie można powiedzieć, że współpraca się skończyła do momentu, kiedy to naprawdę się wydarzy.

Arcamone nie ukrywał jednak, że Opel ma w Europie znaczne nadwyżki mocy we własnych fabrykach. – Gliwice są jedną z niewielu, w których trzeba było uruchomić trzecią zmianę – dodał. Przyznał także, że atrakcyjność produkcji w Europie dla firm z bazą w Korei spadła z powodu podpisania przez UE i Koreę porozumienia o wolnym handlu. – Dla Europejczyków koreańskie auta wytwarzane w Azji będą teraz zdecydowanie tańsze – dodał.

Z kolei Nick Reilly nie ukrywał, że właśnie dzięki takim fabrykom jak gliwicka Opel ma szanse wrócić do zysków już w przyszłym roku. – Strata za ten rok będzie mniejsza, niż wcześniej szacowaliśmy – mówił. W 2012 r. Opel ma osiągnąć – według Reilly’ego – zysk w wysokości 4 – 5 proc. sprzedaży. Koncern ma już zyski z działalności operacyjnej, strata wynika z konieczności przeprowadzenia restrukturyzacji. Opel ograniczył zatrudnienie w Europie o 30 proc., z 48 tys. ludzi.

Stoisko Fiata wygląda jakby żywcem przeniesiono je z hali fabrycznej w Tychach. Oczywiście chodzi o produkty, a nie o wystrój. Zwiedzających kuszą wyeksponowane fiaty ”500” w najróżniejszych wersjach, np. oklejone tysiącami fotografii ludzi wszystkich ras i kolorów czy też pomalowane najmodniejszym dziś matowym lakierem BlackJack.

Co ciekawe, nadal sporym zainteresowaniem cieszy się panda, tu pokazywana z 69- konnym silnikiem o pojemności 1,2 l w wersji benzynowej i gazowej. Do końca roku Fiat planuje zamontować fabryczne instalacje LPG w sześciu kolejnych modelach.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca