Sprzedaż piwa spadła w pierwszym półroczu o 3,7 proc.

W pierwszym półroczu sprzedaż piwa spadła w Polsce o niemal 4 proc. Słabsza będzie także druga połowa 2010 r. W tym roku sprzedaż browarów może spaść o 1 – 2 proc.

Publikacja: 21.10.2010 14:14

Sprzedaż piwa spadła w pierwszym półroczu o 3,7 proc.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– W I półroczu nie udało się zatrzymać tendencji spadkowej, która rozpoczęła się w ubiegłym roku – mówi Danuta Gut, dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Od stycznia do czerwca branża sprzedała łącznie 16,3 mln hl piwa, o 3,74 proc. mniej niż rok wcześniej. Szczególnie nieudany był dla browarów II kwartał. Popyt na piwo spadł wówczas o prawie 6 proc. Tak słaby wynik to efekt m.in. niskich temperatur i powodzi.

Nieco lepsze było dla browarów lato. W lipcu i sierpniu sprzedały o 2 proc. piwa więcej niż przed rokiem. Jednak zwyżka była za mała, by udało się im odrobić w całości straty z I półrocza. W branży szacuje się, że w sumie sprzedaż piwa zmaleje w tym roku o 1 – 2 proc. Browary obawiają się, że znaczącej poprawy nie przyniesie rok przyszły. Sam wzrost ceny spowodowany podwyżką VAT na piwo z 22 do 23 proc. może doprowadzić do zmniejszenia popytu o 0,5 proc.

Do tej pory najbardziej kryzys w branży odczuli dwaj najwięksi gracze. Lider, Kompania Piwowarska, w I połowie tego roku sprzedał o ok. 5 proc. piwa mniej niż rok wcześniej. Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w sierpniu udziały producenta tyskiego i żubra pod względem wartości sprzedaży wynosiły 41 proc. Rok wcześniej były na poziomie 41,8 proc.

Druga na rynku grupa Żywiec sprzedała w I półroczu 5,7 mln hl piwa, o niemal 5,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W sierpniu kontrolowała 31,6 proc. rynku piwa, o 2,6 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Udziały jej flagowej marki Żywiec spadły z 7,6 do 6,8 proc.

Więcej powodów do zadowolenia ma Carlsberg Polska, trzeci producent piwa w naszym kraju. W sierpniu 2009 r. miał 13 proc. udziałów w rynku. Po roku były one o 2,3 pkt proc. wyższe.

– W I półroczu zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży – mówi Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska.

Udziały w rynku zyskały głównie warzone przez tę firmę Harnaś i Kasztelan. Ten ostatni dostępny jest od niedawna także w wersji niepasteryzowanej. Na piwa niszowe stawia również spółka Royal Unibrew Polska. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku sprzedała o 30 proc. więcej Łomży niż przed rokiem. W całym bieżącym roku sprzedaż Royal Unibrew ma się zwiększyć o jedną dziesiątą.

Na rosnącej modzie na piwa wytwarzane tradycyjnymi metodami zyskują także lokalni producenci. Związek Regionalnych Browarów Polskich szacuje, że wielu z nich zakończy ten rok znacznym wzrostem sprzedaży. Udział małych browarów w rynku jest jednak nadal niewielki i wynosi ok. 3 proc.

– W I półroczu nie udało się zatrzymać tendencji spadkowej, która rozpoczęła się w ubiegłym roku – mówi Danuta Gut, dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Od stycznia do czerwca branża sprzedała łącznie 16,3 mln hl piwa, o 3,74 proc. mniej niż rok wcześniej. Szczególnie nieudany był dla browarów II kwartał. Popyt na piwo spadł wówczas o prawie 6 proc. Tak słaby wynik to efekt m.in. niskich temperatur i powodzi.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?