Rajd Dakar: Volkswagen gotowy

Nowy Race Touareg 3 oraz cztery sprawdzone duety kierowców i pilotów – w takim składzie Volkswagen chce powalczyć o kolejne zwycięstwo w Rajdzie Dakar, który w dniach 1 – 16 stycznia odbędzie się w Argentynie i Chile

Publikacja: 17.12.2010 07:59

Rajd Dakar: Volkswagen gotowy

Foto: Materiały Producenta

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/566824,580349.html]Zobacz galerię zdjęć[/link][/b]

Volskwagen triumfował w dwóch ostatnich edycjach morderczego maratonu, którego trasa wiedzie zarówno przez piaszczyste wydmy pustyni Atacama, jak i kamieniste odcinki położone wysoko w Andach.

– Oba zwycięstwa w Dakarze są największymi sukcesami, jakie dotychczas osiągnął Volkswagen w sporcie motorowym. Ale to w żadnym wypadku nie ułatwia zadania. Nasi konkurenci zrobią wszystko, aby z nami wygrać – mówi dyrektor Volkswagen Motorsport Kris Nissen. – Dlatego nie spoczęliśmy na laurach, lecz udoskonaliliśmy Race Touarega opierając się na podstawach, które sprawdziły się w przeszłości. Naszym celem jest trzecie z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Dakar.

Bronią zespołu będzie Volkswagen Race Touareg 3. Sprawdzona, udoskonalona baza, nowa aerodynamika – kierując się tym mottem inżynierowie przeobrazili „RT2” w „RT3”. Twórcom następcy zwycięskiego prototypu rajdowego z Wolfsburga przyświecały trzy cele: bardziej efektywne chłodzenie, większa moc na wyższych wysokościach oraz poprawiona zdolność do pokonywania bezdroży. Od momentu rozpoczęcia prac nad trzecią generacją Race Touarega w połowie kwietnia, do chwili jego debiutu i pierwszego zwycięstwa w Rajdzie Jedwabnego Szlaku w Rosji w połowie września, minęło około 150 dni. Były to dni niezwykle wytężonej pracy, która oprócz opracowania koncepcji obejmowała także budowę pierwszego prototypu, wiele prób na stanowiskach testowych i kontroli jakości oraz testy Long-run z symulowanym podwójnym dystansem „Dakaru”.

– W Race Touaregu 3 szukaliśmy równowagi między zastosowaniem całkowicie nowych rozwiązań i wykorzystaniem doświadczeń zebranych w poprzednich latach – wyjaśnia Eduard Weidl, szef projektu „Dakar” w Volkswagen Motorsport.

Oprócz zmian optycznych nadwozia, zgodnych z tymi, jakie wprowadzono do seryjnych „krewnych”, Volkswagen zastosował szereg nowych rozwiązań w konstrukcji samochodu. Jedną z nich jest nowa koncepcja chłodzenia. Chłodnice umieszczone z tyłu samochodu za kokpitem zostały powiększone i dzięki podwójnemu wlotowi powietrza na dachu są optymalnie zasilane powietrzem. Udoskonalony został także układ chłodzenia paliwa, hamulców i amortyzatorów. Dzięki nowym kanałom prowadzącym powietrze pod powłoką z carbonu nie dochodzi do zatorów powietrza. A to jest niezwykle ważne, szczególnie na pustyni przy wysokich temperaturach, gdy przy stosunkowo niskiej prędkości jazdy doprowadzanie powietrza jest niewielkie, a zapotrzebowanie na moc silnika pozostaje wysokie.

Hopy i szybkie odcinki szutrowe z jednej strony i miękki, głęboki piasek pustynny z drugiej strony – charakter odcinka specjalnego w Rajdzie Dakar wielokrotnie diametralnie się zmienia. To stanowi ogromne wyzwanie dla podzespołów zawieszenia. „RT3” dzięki wieloletnim pracom rozwojowym i doświadczeniu reprezentuje najwyższy poziom w tej dziedzinie. Od pierwszego startu Volkswagena w długodystansowych rajdach samochodowych i rozpoczęcia prac nad Race Touaregami, inżynierowie stale zmniejszają tarcie w zawieszeniu. Dzięki specjalnym łożyskom zawieszenie „RT3” zapewnia maksymalną trakcję. Wyczynowe amortyzatory – po dwa na każde koło - powstałe we współpracy z ZF Sachs Race Engineering znacznie poprawiają zachowanie się Race Touarega 3 podczas jazdy.

Tak przygotowane auta prowadzić będą doświadczone załogi. Oprócz obrońców tytułu z ubiegłego roku Carlosa Sainza i Lucasa Cruza, w zespole Vokswagena pojadą: zwycięzcy edycji z 2009 roku – Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz; Nasser Al-Attiyah i Timo Gottschalk – drudzy w 2010 roku oraz Mark Miller i Ralph Pitchford – zdobywcy drugiego miejsca w 2009 roku.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/566824,580349.html]Zobacz galerię zdjęć[/link][/b]

Volskwagen triumfował w dwóch ostatnich edycjach morderczego maratonu, którego trasa wiedzie zarówno przez piaszczyste wydmy pustyni Atacama, jak i kamieniste odcinki położone wysoko w Andach.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca