Porty Lotnicze coraz bliżej prywatyzacji

W najbliższym czasie rząd zajmie się założeniami do ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze

Publikacja: 18.03.2011 03:22

Najmniej udziałów – 8 proc. – PPL ma w bydgoskim porcie.

Najmniej udziałów – 8 proc. – PPL ma w bydgoskim porcie.

Foto: Rzeczpospolita

Przygotowane przez resort infrastruktury założenia przewidują możliwość prywatyzacji spółki, która zarządza warszawskim lotniskiem i posiada udziały w regionalnych portach lotniczych.

– Decyzję dotyczącą jej dalszych losów podejmie zarząd spółki wraz z ministrem, który będzie sprawował nad nią nadzór – mówi Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy.

Zgodnie z propozycją resortu infrastruktury pierwszy pięcioosobowy zarząd spółki powoła minister infrastruktury. Podobnie jak pierwszą radę nadzorczą, która będzie liczyła siedem osób. Po trzech przedstawicieli ma w niej mieć Skarb Państwa i resort infrastruktury – jeden z członków będzie reprezentantem pracowników.

– W przypadku prywatyzacji spółki skład rady będzie uzależniony od proporcji posiadanych udziałów przez poszczególnych właścicieli – mówi minister Jarmuziewicz.

Pracownicy obejmą do 15 proc. akcji nowo powołanej spółki. Ma ona przejąć wszystkie zobowiązania obecnego przedsiębiorstwa – w tym jego długi, pracowników i udziały posiadane w regionalnych portach lotniczych.

Z projektem założeń przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury już zapoznali się posłowie podczas ostatniej sejmowej sesji. Niedługo trafi do konsultacji międzyresortowych. – Chcielibyśmy, by przedsiębiorstwo zostało skomercjalizowane jeszcze w tym roku, ale należy się liczyć z tym, że procedura potrwa do przyszłego roku – mówi Tadeusz Jarmuziewicz.

Niewykluczone, że po powołaniu spółki kontrolę nad nią przejmie resort skarbu. – Ustalenia przewidują, że do momentu jej skomercjalizowania nadzór nad nią sprawuje Ministerstwo Infrastruktury – podkreśla Jarmuziewicz.

– Komercjalizacja przedsiębiorstwa jest konieczna. W obecnym kształcie nie ma możliwości podniesienia kapitału – Skarb Państwa nie wyłoży na to pieniędzy. Spółce prawa handlowego łatwiej będzie pozyskiwać środki na inwestycji, chociażby przez sprzedaż części akcji – podsumowuje minister Jarmuziewicz.

Wpuszczanie kapitału zagranicznego rozpoczęły już porty regionalne. Właściciele krakowskiego lotniska chcą odsprzedać do 30 proc. udziałów spółki, by pozyskać środki na inwestycje. Liczą, że w ten sposób zasilą kasę spółki kwotą ok. 200 mln zł.

Samorząd Pomorza, który jest jednym z właścicieli lotniska w Gdańsku, szuka inwestora branżowego, który zajmie się zarządzaniem portem. Udziałów na razie nie ma zamiaru odsprzedawać.

 

Przygotowane przez resort infrastruktury założenia przewidują możliwość prywatyzacji spółki, która zarządza warszawskim lotniskiem i posiada udziały w regionalnych portach lotniczych.

– Decyzję dotyczącą jej dalszych losów podejmie zarząd spółki wraz z ministrem, który będzie sprawował nad nią nadzór – mówi Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca