Drogowe firmy na zakupach

Wśród rozważanych scenariuszy są m.in. przejęcia firm z innych branż

Publikacja: 31.03.2011 03:31

Po 2013 r. rządowe inwestycje w infrastrukturę mają zmaleć. Nakłady na drogi będą wynosić kilka mili

Po 2013 r. rządowe inwestycje w infrastrukturę mają zmaleć. Nakłady na drogi będą wynosić kilka miliardów zł rocznie. Nie wiadomo, jakie środki będą dostępne z Unii Europejskiej.

Foto: Rzeczpospolita

– Dla firm zajmujących się budownictwem komunalnym, kolejowym i drogowym przyszłość jest wielką niewiadomą – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu.

– Nie wiadomo, jakie nakłady na infrastrukturę będą w przyszłym budżecie unijnym, a rząd ściął wydatki na drogi i kolej– dodaje.

Po latach zaciskania pasa i odkładania pieniędzy na kontach firmy chcą zabezpieczyć swoją przyszłość. Rozważają m.in. wejście w rynek energetyczny, budowę torów czy usługi komunalne.  – Sektor budowlany w Polsce charakteryzuje się tym, że nie ma na nim dużych firm budowlanych, są „średnio duże" –  ocenia Bohdan Wyżnikiewicz, wiceszef Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. – Naturalnym procesem byłaby konsolidacja i łączenie się firm. Skoro tego nie robią, to znaczy, że mają pieniądze. Wśród firm jest duże zróżnicowanie, stąd wiele można się po nich spodziewać, nawet tego, że część z nich ma spore zapasy gotówki do wydania – podsumowuje Wyżnikiewicz.

Jak dodaje Adrian Furgalski, koncerny obecne na naszym rynku uważają, że by przetrwać najbliższe lata, muszą być obecne na kilku rynkach. Potwierdzają to przedstawiciele firm.

Budimex, PBG i Alpine Bau złożyły oferty w przetargu na kupno budującego tory Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury z grupy PKP. Polimex-Mostostal, który już w 2006 r. kupił Torpol, wycofał się z  przetargu. – Myślimy o dywersyfikacji naszej działalności i rozglądamy się za spółką z innej branży – mówi „Rz" Konrad Jaskóła.

Jak podkreśla Dariusz Blocher, szef Budimeksu, PNI nie jest jedyną spółką, którą ta firma się interesuje. – Mam plan B – mówi Blocher. Ale szczegółów nie chce zdradzić.

Bilfinger Berger Polska również szuka sposobu wejścia na rynek inwestycji kolejowych przez przejęcie już działającej spółki. – Nie jesteśmy zdecydowani na konkretny podmiot. Uważamy, że po budownictwie drogowym kolej będzie kolejną branżą, która będzie napędzać gospodarkę – mówi Mateusz Gdowski, rzecznik Bilfinger Berger Polska. W ten sposób spółka chciałaby zrealizować zyski wypracowane w ostatnich latach. Jak dodaje Gdowski, po polskim rynku rozgląda się też koncern BB, do którego należy działająca w Polsce spółka.

– Szuka firmy z sektora usług przemysłowych obsługujących elektrownie i elektrociepłownie.

Budimex chce wraz z hiszpańskim partnerem (koncernem Ferrovial) założyć spółkę, która wejdzie na rynek utylizacji śmieci miejskich. – Rozglądamy się za spółką zajmującą się budową infrastruktury, działającą na terenie Rumunii, Bułgarii, Rosji, Białorusi czy na Ukrainie – zdradza Blocher.

– Jeśli chodzi o planowane przejęcia w sektorze budownictwa infrastruktury, to obecnie na rynku nie ma atrakcyjnych podmiotów. Strabag rozwija się organicznie poprzez stworzenie struktury pozwalającej realizować zarówno największe kontrakty, jak i małe, dzięki lokalnym oddziałom – podkreśla Wojciech Trojanowski, wiceprezes Strabag Polska.

Ta spółka jako jedyna została wybrana do negocjacji w sprawie odkupienia od Skarbu Państwa 43 proc. akcji Leszczyńskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych. Pozostały pakiet jest już jej własnością.

Na zakupy na razie nie wybiera się też Hydrobudowa.

– Mamy wystarczający potencjał w ramach grupy – mówi Krzysztof Woch, rzecznik spółki.

– Zawsze najlepiej jest jednak, kiedy firmy koncentrują się na swojej podstawowej działalności – podsumowuje Wyżnikiewicz.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

– Dla firm zajmujących się budownictwem komunalnym, kolejowym i drogowym przyszłość jest wielką niewiadomą – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu.

– Nie wiadomo, jakie nakłady na infrastrukturę będą w przyszłym budżecie unijnym, a rząd ściął wydatki na drogi i kolej– dodaje.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca