HP utrzymał pozycję lidera rynku drukarek w Polsce

Polskie firmy i konsumenci doceniają zalety korzystania z urządzeń wielofunkcyjnych, które zastępują drukarki

Publikacja: 17.04.2011 05:06

HP utrzymał pozycję lidera rynku drukarek w Polsce

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Kryzys finansowy z lat 2008-2009 miał negatywny wpływ na całą branżę informatyczną w Polsce. Klienci w pierwszej kolejności mocno ograniczali wydatki na infrastrukturę IT co bardzo negatywnie odbiło się na producentach i sprzedawcach drukarek laserowych, zarówno monochromatycznych (czarno-białych) jak i kolorowych. Ich sprzedaż w 2009 r., według badania PART IT Reseller, przygotowanego przez IT Resellera, spadła odpowiednio o: 44,4 proc. i 33,6 proc. Początek 2010 r. nie przyniósł odbicia. Ożywienie na rynku zaczęło się dopiero po wakacjach. Prawdziwą eksplozję popytu przyniósł ostatni kwartał poprzedniego roku, dzięki czemu statystyki za 2010 r. wyglądają całkiem przyzwoicie. Sprzedaż nie wróciła co prawda do poziomów z 2008 r. ale była wyższa niż w słabym 2009 r. W 2010 r. klienci kupili 270,2 tys. drukarek mono (wzrost o 22 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem) i 35,15 tys. drukarek kolorowych (zmiana o 1,4 proc.).

Najwięcej drukarek czarno-białych (32,9 proc. wszystkich) sprzedał Hewlett-Packard (89 tys. sztuk). Po piętach (32,7-proc. udział) deptał mu Samsung, który znalazł klientów na 88,3 tys. urządzeń. Pierwsza z wymienionych firm zwiększyła sprzedaż o 9,9 proc. w porównaniu z 2009 r. a druga o 30,3 proc. Najdynamiczniej, bo o 158 proc. sprzedaż zwiększyła Kyocera. Do nabywców trafiło 18,2 tys. drukarek tego producenta.

Jeśli chodzi o drukarki kolorowe czołówka rankingu była taka sama jak w przypadku urządzeń monochromatycznych. Liderem był Hewlett-Packard (13 tys. sztuk czyli 0,4 proc. mniej niż w 2009 r.), który miał 37-proc. w rynku. Drugie miejsce (24,2-proc. udział) przypadło Samsungowi, który sprzedał prawie 8,5 tys. maszyn co oznaczał 9,8-proc. spadek.

Ważnym zjawiskiem na rynku urządzeń drukujących, który nasilił się w 2010 r., było stopniowe wypieranie prostych drukarek przez urządzenia wielofunkcyjne (mfp). Sprzedaż tego typu urządzeń co prawda, w kryzysowym 2009 r., również spadła (ale znacznie mniej niż drukarek) by w 2010 r. odbić się dynamicznie i sięgnąć rekordowych poziomów w historii.

W poprzedni  roku klienci kupili 116 ,8 tys. monochromatycznych maszyn mfp, czyli 39 proc. więcej niż w 2009 r. i 0,7 proc. więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2008 r. Jeśli chodzi i urządzania kolorowe to sprzedaż w 2010 r. wzrosła o 50,2 proc. w porównaniu z 2009 r. i wyniosła 34 tys. sztuk. Była również o 27,7 proc. wyższa niż dwa lata wcześniej.

Liderem sprzedaży czarno-białych urządzeń wielofunkcyjnych był Hewlett-Packard, który miał 17,7-proc. udział w rynku. Producent dostarczył klientom w ubiegłym roku 20,7 tys. tego typu maszyn. O kilkadziesiąt sztuk mniej sprzedał ich Samsung, który rok wcześniej był liderem tego segmentu rynku.

Jeśli chodzi o urządzenia kolorowe czołówka rankingu wygląda bardzo podobnie: Hewlett-Packard (11,6 tys. maszyn i przeszło 34-proc. udział w rynku) i Samsung (6,65 tys. sztuk i 19,5-proc. udział).

Kryzys finansowy z lat 2008-2009 miał negatywny wpływ na całą branżę informatyczną w Polsce. Klienci w pierwszej kolejności mocno ograniczali wydatki na infrastrukturę IT co bardzo negatywnie odbiło się na producentach i sprzedawcach drukarek laserowych, zarówno monochromatycznych (czarno-białych) jak i kolorowych. Ich sprzedaż w 2009 r., według badania PART IT Reseller, przygotowanego przez IT Resellera, spadła odpowiednio o: 44,4 proc. i 33,6 proc. Początek 2010 r. nie przyniósł odbicia. Ożywienie na rynku zaczęło się dopiero po wakacjach. Prawdziwą eksplozję popytu przyniósł ostatni kwartał poprzedniego roku, dzięki czemu statystyki za 2010 r. wyglądają całkiem przyzwoicie. Sprzedaż nie wróciła co prawda do poziomów z 2008 r. ale była wyższa niż w słabym 2009 r. W 2010 r. klienci kupili 270,2 tys. drukarek mono (wzrost o 22 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem) i 35,15 tys. drukarek kolorowych (zmiana o 1,4 proc.).

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?