Więcej nowych aut w firmach

Ponad 40 proc. polskich przedsiębiorstw zwiększy w najbliższych trzech latach floty swoich samochodów

Publikacja: 20.06.2011 03:08

Więcej nowych aut w firmach

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Firmowe floty polskich przedsiębiorstw będą rosnąć. Z najnowszej ankiety Corporate Vehicle Observatory (CVO), międzynarodowej branżowej instytucji badawczej działającej w 14 krajach europejskich, wynika, że 42 proc. odpowiedzialnych za firmowe samochody menedżerów prognozuje zwiększenie floty w ciągu najbliższych trzech lat. Z kolei tylko 1 proc. zakłada, że będzie odwrotnie.

To najlepszy wynik od 2008 r. Zarazem zdecydowanie lepszy od prognoz w innych krajach UE, gdzie wzrost firmowych flot zakłada 25 proc. badanych, a aż 10 proc. spodziewa się ich redukcji. Wyniki sondaży mają więc wskazywać, że polskie firmy dużo lepiej oceniają swoją kondycję niż te w innych państwach objętych badaniem.

Dla rynku motoryzacyjnego to dobra prognoza, bo na razie firmy wstrzymują zakupy. Od początku roku do końca maja polscy klienci firmowi i indywidualni zarejestrowali w sumie niecałe 113,2 tys. samochodów, o prawie 5 proc., tj. o 6 tys. sztuk mniej, niż w ubiegłym roku.

Jak długo potrwa taka tendencja? – O tym, jak będzie wyglądał tegoroczny rynek w Polsce, powinny zadecydować najbliższe trzy miesiące – uważa Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics.

Tymczasem na ożywienie rynku flotowego już teraz mocno liczą importerzy i producenci aut. Zwłaszcza tych marek, których większość sprzedaży kierowana była do klientów indywidualnych i które w tym roku, mimo rynkowej bessy, znacząco zwiększyły sprzedaż.

Przykładem jest Hyundai wprowadzający w tym roku do sprzedaży nowe auto klasy średniej – i40. Importer liczy, że samochód zainteresuje właśnie firmy. – Dzięki temu modelowi i centrom obsługi flotowej chcemy zwiększyć nasz udział w rynku flotowym w Polsce z obecnych 3 do 4 proc. – mówi szef sprzedaży flotowej Hyundai Motor Poland Ireneusz Migda.

Zwiększenie sprzedaży do flot to także cel Chevroleta. W potrzeby firm dobrze wpisał się m.in. wprowadzony do sprzedaży na początku roku van Orlando, a importer już realizuje kontrakt flotowy na 50 tych aut.

Duże nadzieje marki związane są też z wprowadzonym do sprzedaży w ten weekend nowym modelem Aveo, który będzie także oferowany z małolitrażowym dieslem. W najbliższym czasie na rynek trafi również hatchback Cruze. – Szacujemy w tym roku wzrost sprzedaży flotowej na ok. 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – mówi dyrektor PR Chevrolet Poland Wojciech Osoś.

Na firmy liczy także Nissan, który do końca maja już poprawił ubiegłoroczne wyniki o 17 proc. dzięki dużej popularności przeboju marki – modelu Qashqai, a także rosnącej sprzedaży modeli Micra i Juke. – Liczymy, że w tym roku zwiększymy sprzedaż w porównaniu z ubiegłym o 20 proc. m.in. dzięki ofercie skierowanej do firm – zapowiada dyrektor polskiego oddziału Nissana Maciej Klenkiewicz.

Co z autami elektrycznymi? Choć w Polsce już się zaczęła sprzedaż pojedynczych egzemplarzy Mitsubishi iMiEV i Peugeota iOn, raport CVO nie daje dużych szans na rychły rozwój tego rynku. Sondaż wśród polskich firm wskazuje, że w najbliższych trzech latach w bardzo małym stopniu przewidują one rozbudowę flot o takie pojazdy.

Najważniejsze wskazywane problemy to dostosowanie aut do potrzeb firm i kwestia żywotności silnika i zasięgu jazdy.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej