Przez homologację podrożeją części do aut

Rynkiem produkcji części motoryzacyjnych wstrząśnie obowiązek homologowania wszystkich produktów. Ceny wzrosną o 5 procent - twierdzą producenci

Publikacja: 11.07.2011 18:20

Przez homologację podrożeją części do aut

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Taki obowiązek nakłada projekt nowych przepisów dopuszczających samochody do ruchu. - Wprowadzenie tych zapisów będzie miało negatywne konsekwencje nie tylko dla gospodarki, producentów i dystrybutorów części, ale także dla kierowców - ostrzega prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDPCM) Alfred Franke.

SDPCM przekonuje, że obowiązek homologowania wszystkich typów części, bez względu na ich wpływ na bezpieczeństwo czy ochronę środowiska, doprowadzi do wzrostu kosztów produkcji. W rezultacie ceny części z polskich fabryk mogłyby być nieatrakcyjne w porównaniu z cenami części zagranicznych.

SDPCM szacuje, że ceny wzrosną o 5 proc. - W konsekwencji zmniejszy się produkcja i wartość eksportu, co odczuje budżet państwa - przewiduje Franke.

Projekt zmian w przepisach nakłada także na producenta obowiązek podawania informacji do publicznej wiadomości. - Jak dotrzeć do każdego posiadacza samochodu bez mediów? - pyta SDPCM.

Stowarzyszenie utrzymuje, że nowe przepisy będą sprzeczne z prawodawstwem unijnym. Mają podważać rozporządzenie GVO, Euro 5, a także polską Klauzulę Napraw. W opinii Stowarzyszenia doszłoby więc do sprzeczności z unijnym prawem.

Dla polskich producentów problemem byłaby także kwestia regeneracji części używanych. Ich odzyskiwanie i ponowne używanie byłoby utrudnione. "Skala zmian w przepisach dyskryminuje niezależny rynek motoryzacyjny" - ostrzega SDPCM

Według raportu podsumowującego branżę motoryzacyjną sporządzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG oraz Baker & McKenzie, zatrudnienie w całym sektorze poddostawców przekracza 100 tys.ludzi. Z kolei według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu części w 2010 roku wyniosła 5,7 mld euro.

Taki obowiązek nakłada projekt nowych przepisów dopuszczających samochody do ruchu. - Wprowadzenie tych zapisów będzie miało negatywne konsekwencje nie tylko dla gospodarki, producentów i dystrybutorów części, ale także dla kierowców - ostrzega prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDPCM) Alfred Franke.

SDPCM przekonuje, że obowiązek homologowania wszystkich typów części, bez względu na ich wpływ na bezpieczeństwo czy ochronę środowiska, doprowadzi do wzrostu kosztów produkcji. W rezultacie ceny części z polskich fabryk mogłyby być nieatrakcyjne w porównaniu z cenami części zagranicznych.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji