Reklama

Przez homologację podrożeją części do aut

Rynkiem produkcji części motoryzacyjnych wstrząśnie obowiązek homologowania wszystkich produktów. Ceny wzrosną o 5 procent - twierdzą producenci

Publikacja: 11.07.2011 18:20

Przez homologację podrożeją części do aut

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Taki obowiązek nakłada projekt nowych przepisów dopuszczających samochody do ruchu. - Wprowadzenie tych zapisów będzie miało negatywne konsekwencje nie tylko dla gospodarki, producentów i dystrybutorów części, ale także dla kierowców - ostrzega prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDPCM) Alfred Franke.

SDPCM przekonuje, że obowiązek homologowania wszystkich typów części, bez względu na ich wpływ na bezpieczeństwo czy ochronę środowiska, doprowadzi do wzrostu kosztów produkcji. W rezultacie ceny części z polskich fabryk mogłyby być nieatrakcyjne w porównaniu z cenami części zagranicznych.

SDPCM szacuje, że ceny wzrosną o 5 proc. - W konsekwencji zmniejszy się produkcja i wartość eksportu, co odczuje budżet państwa - przewiduje Franke.

Projekt zmian w przepisach nakłada także na producenta obowiązek podawania informacji do publicznej wiadomości. - Jak dotrzeć do każdego posiadacza samochodu bez mediów? - pyta SDPCM.

Stowarzyszenie utrzymuje, że nowe przepisy będą sprzeczne z prawodawstwem unijnym. Mają podważać rozporządzenie GVO, Euro 5, a także polską Klauzulę Napraw. W opinii Stowarzyszenia doszłoby więc do sprzeczności z unijnym prawem.

Reklama
Reklama

Dla polskich producentów problemem byłaby także kwestia regeneracji części używanych. Ich odzyskiwanie i ponowne używanie byłoby utrudnione. "Skala zmian w przepisach dyskryminuje niezależny rynek motoryzacyjny" - ostrzega SDPCM

Według raportu podsumowującego branżę motoryzacyjną sporządzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG oraz Baker & McKenzie, zatrudnienie w całym sektorze poddostawców przekracza 100 tys.ludzi. Z kolei według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu części w 2010 roku wyniosła 5,7 mld euro.

Taki obowiązek nakłada projekt nowych przepisów dopuszczających samochody do ruchu. - Wprowadzenie tych zapisów będzie miało negatywne konsekwencje nie tylko dla gospodarki, producentów i dystrybutorów części, ale także dla kierowców - ostrzega prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDPCM) Alfred Franke.

SDPCM przekonuje, że obowiązek homologowania wszystkich typów części, bez względu na ich wpływ na bezpieczeństwo czy ochronę środowiska, doprowadzi do wzrostu kosztów produkcji. W rezultacie ceny części z polskich fabryk mogłyby być nieatrakcyjne w porównaniu z cenami części zagranicznych.

Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama