Polskie hybrydy podbijają Europę

Stajemy się potentatem w produkcji ekologicznych autobusów. polskie "hybrydy" produkuje Solaris, a także MAN oraz Volvo. Praktycznie całość produkcji kierowana jest za granicę

Publikacja: 18.07.2011 17:58

Polskie hybrydy podbijają Europę

Foto: Materiały Producenta

Zakłady Volvo Polska we Wrocławiu wezmą udział w realizacji dużego kontraktu na dostawę 91 autobusów, z których jedna trzecia będzie mieć napęd hybrydowy. To największe, jak do tej pory, zamówienie na autobusy hybrydowe w Europie. Pojazdy będą jeździć w mieście Tromso w północnej Norwegii. Kontrakt realizuje firma Nobina. Podstawowym kryterium wyboru był jak najniższy koszt eksploatacji. - Odzyskując energię hamowania będziemy mogli zmniejszać zużycie paliwa nawet o 35 proc., co przyczyni się do zmniejszenia wpływu na środowisko i obniży koszty używania pojazdu - twierdzi dyrektor Volvo Buses Norway Svenn-Age Lokken. 10 takich hybryd już jeździ po ulicach Trondheim. - Są równie niezawodne jak autobusy z silnikiem diesla - podkreśla Lokken.

Jednym z liczących się dostawców hybrydowych autobusów na europejski rynek jest Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem. Model Urbino 18 Hybrid - był pierwszym w Europie autobusem hybrydowym produkowanym seryjnie. Pojazd, który sprzedawany jest od 2006 roku, zużywa do 24 proc. mniej paliwa w porównaniu z napędem tradycyjnym. Emisja spalin zredukowana jest natomiast o prawie 80 proc. Solaris Bus & Coach produkuje obecnie 4 typy hybrydowego autobusu. - Do końca tego roku łączna liczba wyprodukowanych hybryd zbliży się do stu sztuk - informuje rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski.

Hybrydowe autobusy Solarisa trafiają przede wszystkim do Niemiec, Francji i Szwajcarii. W Polsce jeżdżą na razie dwa - w Poznaniu i w Sosnowcu. Ale cztery hybrydy Solarisa zamówiły w tym roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie. Pojazdy zostaną dostarczone na początku przyszłego roku, w ramach wartego ponad 195 mln zł potężnego kontraktu na dostawę łącznie 148 pojazdów.

Hybrydowe autobusy - Lions City Hybrid - produkuje od ubiegłej jesieni w zakładach w Starachowicach i w Sadach pod Poznaniem niemiecki koncern MAN. 12-metrowy pojazd zdobył w tym roku prestiżową nagrodę w dziedzinie wzornictwa przemysłowego "red dot award: product design 2011", o którą ubiegało się 1,7 tys. przedsiębiorstw z 60 krajów.

Jak działa autobusowa hybryda? Weźmy przykład MAN-a: zasilanie elektryczne jest tu zupełnie inne niż w elektrycznych samochodach osobowych zasilanych z baterii. Autobus hamując ładuje potężne kondensatory (mają wytrzymać 12 lat eksploatacji), które zasilają wszystkie urządzenia pojazdu podczas postoju i w trakcie ruszania z przystanku. Następnie autobus przejeżdża do dwustu metrów na czystym napędzie elektrycznym, po czym włącza się silnik wysokoprężny o pojemności 6,9 litra. Diesel zostaje także uruchomiony po przekroczeniu prędkości 30 km/godz. - Dalej autobus jedzie już tylko na Dieslu, po czym hamując znowu ładuje kondensatory i przełącza się na silnik elektryczny. I tak w kółko - tłumaczy ekspert branżowej firmy analitycznej JMK Aleksander Kierecki.

Zakłady Volvo Polska we Wrocławiu wezmą udział w realizacji dużego kontraktu na dostawę 91 autobusów, z których jedna trzecia będzie mieć napęd hybrydowy. To największe, jak do tej pory, zamówienie na autobusy hybrydowe w Europie. Pojazdy będą jeździć w mieście Tromso w północnej Norwegii. Kontrakt realizuje firma Nobina. Podstawowym kryterium wyboru był jak najniższy koszt eksploatacji. - Odzyskując energię hamowania będziemy mogli zmniejszać zużycie paliwa nawet o 35 proc., co przyczyni się do zmniejszenia wpływu na środowisko i obniży koszty używania pojazdu - twierdzi dyrektor Volvo Buses Norway Svenn-Age Lokken. 10 takich hybryd już jeździ po ulicach Trondheim. - Są równie niezawodne jak autobusy z silnikiem diesla - podkreśla Lokken.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont