Plan KFD na 2012 rok

Pra­wie 15 mld zł chce po­ży­czyć w 2012 r. rząd na in­we­sty­cje dro­go­we. To także rok wy­ku­pu pierw­szych ob­li­ga­cji in­fra­struk­tu­ral­nych war­tych 600 mln zł

Publikacja: 13.01.2012 02:14

Plan KFD na 2012 rok

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Na ra­chu­nek Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go, z któ­re­go jest fi­nan­so­wa­na bu­do­wa dróg, w tym ro­ku ma wpły­nąć 30,75 mld zł. Pra­wie po­ło­wa to kre­dy­ty i ob­li­ga­cje in­fra­struk­tu­ral­ne. Na ra­zie nie wia­do­mo, o ja­kiej war­to­ści pa­pie­ry zo­sta­ną wy­emi­to­wa­ne. Dro­go­wców ma­ją wspo­móc też ta­nie kre­dy­ty z Eu­ro­pej­skie­go Ban­ku In­we­sty­cyj­ne­go.

Przez ostat­nie dwa la­ta BGK wy­pusz­czał na ry­nek mniej pa­pie­rów, niż pla­no­wa­no. W 2011 r. mia­ły zo­stać wy­emi­to­wa­ne ob­li­ga­cje war­te 10,5 mld zł, do od­bior­ców tra­fi­ły jed­nak pa­pie­ry war­te 7,8 mld zł. W 2010 r. rząd pla­no­wał, że sprze­da pa­pie­ry war­te 7,8 mld zł, a sprze­dał za po­nad 6 mld zł.

W sierp­niu te­go ro­ku przy­pa­da ter­min wy­ku­pu pierw­szych trzy­let­nich ob­li­ga­cji wy­emi­to­wa­nych na rzecz KFD (w III kwar­ta­le 2009 r. na ry­nek tra­fi­ły pa­pie­ry war­te 600 mln zł, mar­ża zo­sta­ła usta­lo­na na po­zio­mie 88 pkt ba­zo­wych, czy­li 0,88 proc.). – Ob­słu­ga kre­dy­tów i ob­li­ga­cji w tym ro­ku bę­dzie kosz­to­wać 2,93 mld zł – mó­wi Mi­ko­łaj Kar­piń­ski, rzecz­nik re­sor­tu trans­por­tu.

Ra­chu­nek dro­go­wców ma­ją za­si­lić też do­ta­cje unij­ne – plan na ten rok prze­wi­du­je wpły­wy z Bruk­se­li w wy­so­ko­ści 11,1 mld zł. Pierw­sze 5 mln zł już wpły­nę­ło. Ko­lej­ne 3,46 mld zł na in­we­sty­cje dro­go­we ma przy­nieść opła­ta pa­li­wo­wa.

Rząd sza­cu­je, że wy­dat­ki na no­we dro­gi i au­to­stra­dy w tym ro­ku wy­nio­są 25,3 mld zł. To 1,1 mld zł mniej niż wy­dat­ki po­nie­sio­ne w ro­ku 2011. W ze­szłym ro­ku kie­row­cy do­sta­li 205,5 km no­wych au­to­strad i 62,2 km tras eks­pre­so­wych. Z te­go pry­wat­ni kon­ce­sjo­na­riu­sze za­koń­czy­li bu­do­wę ok. 170 km au­to­strad. Jak za­po­wia­da Lech Wi­tec­ki, ge­ne­ral­ny dy­rek­tor dróg kra­jo­wych i au­to­strad, w tym ro­ku pol­ska sieć dróg szyb­kie­go ru­chu ma li­czyć 1500 km au­to­strad i ok. 2 tys. km tras szyb­kie­go ru­chu. To ozna­cza, że przy­szły rok ma przy­nieść otwar­cie ko­lej­nych ok. 400 km au­to­strad.

Ten rok przy­nie­sie rów­nież roz­sze­rze­nie sie­ci płat­nych dróg. Bu­do­wa sys­te­mu, któ­ry obej­mu­je nie­ca­łe 1,6 tys. km dróg, kosz­to­wa­ła już 590 mln zł. Jak mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz, rzecz­nik pro­jek­tu viaTOLL, kwo­ta nie obej­mu­je wy­na­gro­dze­nia za za­rzą­dza­nie. W tym ro­ku rząd pla­nu­je na bu­do­wę i ob­słu­gę sys­te­mu wy­dać po­nad 1 mld zł. Sieć płat­nych dróg ma do grud­nia po­więk­szyć się o ok. 713 km. Wpły­wy od kie­row­ców za ko­rzy­sta­nie z dróg sza­co­wa­ne są na 1,13 mld zł. Sys­tem za­ro­bi więc ok. 130 mln zł. Je­go bu­do­wa i za­rzą­dza­nie przez osiem lat ma kosz­to­wać bu­dżet pań­stwa 4,9 mld zł.

Na ra­chu­nek Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go, z któ­re­go jest fi­nan­so­wa­na bu­do­wa dróg, w tym ro­ku ma wpły­nąć 30,75 mld zł. Pra­wie po­ło­wa to kre­dy­ty i ob­li­ga­cje in­fra­struk­tu­ral­ne. Na ra­zie nie wia­do­mo, o ja­kiej war­to­ści pa­pie­ry zo­sta­ną wy­emi­to­wa­ne. Dro­go­wców ma­ją wspo­móc też ta­nie kre­dy­ty z Eu­ro­pej­skie­go Ban­ku In­we­sty­cyj­ne­go.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?