Reklama

Plan KFD na 2012 rok

Pra­wie 15 mld zł chce po­ży­czyć w 2012 r. rząd na in­we­sty­cje dro­go­we. To także rok wy­ku­pu pierw­szych ob­li­ga­cji in­fra­struk­tu­ral­nych war­tych 600 mln zł

Publikacja: 13.01.2012 02:14

Plan KFD na 2012 rok

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Na ra­chu­nek Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go, z któ­re­go jest fi­nan­so­wa­na bu­do­wa dróg, w tym ro­ku ma wpły­nąć 30,75 mld zł. Pra­wie po­ło­wa to kre­dy­ty i ob­li­ga­cje in­fra­struk­tu­ral­ne. Na ra­zie nie wia­do­mo, o ja­kiej war­to­ści pa­pie­ry zo­sta­ną wy­emi­to­wa­ne. Dro­go­wców ma­ją wspo­móc też ta­nie kre­dy­ty z Eu­ro­pej­skie­go Ban­ku In­we­sty­cyj­ne­go.

Przez ostat­nie dwa la­ta BGK wy­pusz­czał na ry­nek mniej pa­pie­rów, niż pla­no­wa­no. W 2011 r. mia­ły zo­stać wy­emi­to­wa­ne ob­li­ga­cje war­te 10,5 mld zł, do od­bior­ców tra­fi­ły jed­nak pa­pie­ry war­te 7,8 mld zł. W 2010 r. rząd pla­no­wał, że sprze­da pa­pie­ry war­te 7,8 mld zł, a sprze­dał za po­nad 6 mld zł.

W sierp­niu te­go ro­ku przy­pa­da ter­min wy­ku­pu pierw­szych trzy­let­nich ob­li­ga­cji wy­emi­to­wa­nych na rzecz KFD (w III kwar­ta­le 2009 r. na ry­nek tra­fi­ły pa­pie­ry war­te 600 mln zł, mar­ża zo­sta­ła usta­lo­na na po­zio­mie 88 pkt ba­zo­wych, czy­li 0,88 proc.). – Ob­słu­ga kre­dy­tów i ob­li­ga­cji w tym ro­ku bę­dzie kosz­to­wać 2,93 mld zł – mó­wi Mi­ko­łaj Kar­piń­ski, rzecz­nik re­sor­tu trans­por­tu.

Ra­chu­nek dro­go­wców ma­ją za­si­lić też do­ta­cje unij­ne – plan na ten rok prze­wi­du­je wpły­wy z Bruk­se­li w wy­so­ko­ści 11,1 mld zł. Pierw­sze 5 mln zł już wpły­nę­ło. Ko­lej­ne 3,46 mld zł na in­we­sty­cje dro­go­we ma przy­nieść opła­ta pa­li­wo­wa.

Rząd sza­cu­je, że wy­dat­ki na no­we dro­gi i au­to­stra­dy w tym ro­ku wy­nio­są 25,3 mld zł. To 1,1 mld zł mniej niż wy­dat­ki po­nie­sio­ne w ro­ku 2011. W ze­szłym ro­ku kie­row­cy do­sta­li 205,5 km no­wych au­to­strad i 62,2 km tras eks­pre­so­wych. Z te­go pry­wat­ni kon­ce­sjo­na­riu­sze za­koń­czy­li bu­do­wę ok. 170 km au­to­strad. Jak za­po­wia­da Lech Wi­tec­ki, ge­ne­ral­ny dy­rek­tor dróg kra­jo­wych i au­to­strad, w tym ro­ku pol­ska sieć dróg szyb­kie­go ru­chu ma li­czyć 1500 km au­to­strad i ok. 2 tys. km tras szyb­kie­go ru­chu. To ozna­cza, że przy­szły rok ma przy­nieść otwar­cie ko­lej­nych ok. 400 km au­to­strad.

Reklama
Reklama

Ten rok przy­nie­sie rów­nież roz­sze­rze­nie sie­ci płat­nych dróg. Bu­do­wa sys­te­mu, któ­ry obej­mu­je nie­ca­łe 1,6 tys. km dróg, kosz­to­wa­ła już 590 mln zł. Jak mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz, rzecz­nik pro­jek­tu viaTOLL, kwo­ta nie obej­mu­je wy­na­gro­dze­nia za za­rzą­dza­nie. W tym ro­ku rząd pla­nu­je na bu­do­wę i ob­słu­gę sys­te­mu wy­dać po­nad 1 mld zł. Sieć płat­nych dróg ma do grud­nia po­więk­szyć się o ok. 713 km. Wpły­wy od kie­row­ców za ko­rzy­sta­nie z dróg sza­co­wa­ne są na 1,13 mld zł. Sys­tem za­ro­bi więc ok. 130 mln zł. Je­go bu­do­wa i za­rzą­dza­nie przez osiem lat ma kosz­to­wać bu­dżet pań­stwa 4,9 mld zł.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama