Sprzedaż papierosów spdła o 3 proc.

W 2011 r. koncerny sprzedały w naszym kraju 55,6 mld papierosów, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Najbliższe miesiące nie przyniosą ożywienia, bo ceny znowu idą w górę

Publikacja: 25.01.2012 02:11

Sprzedaż papierosów spdła o 3 proc.

Foto: Fotorzepa, Michał?Walczak Michał Walczak

– Tak jak w latach poprzednich, spadek wielkości rynku papierosów był spowodowany głównie wzrostem opodatkowania i wymuszonym tym wzrostem cen – mówi „Rz" Gabriela Bar, kierownik ds. komunikacji w British American Tobacco, który jest wiceliderem branży tytoniowej. Z szacunków „Rz" wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat ceny detaliczne papierosów urosły w Polsce o ponad 90 proc. W tym czasie wielkość rynku zmalała o niemal jedną czwartą. VAT i akcyza stanowią obecnie już ponad 80 proc. ceny detalicznej paczki.

– Biorąc pod uwagę przewidywany wzrost cen wynikający z ostatniej podwyżki akcyzy, w tym roku spadek wielkości legalnego rynku może być zbliżonym do tego z 2011 r. – szacuje Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych Imperial Tobacco Polska, gracza numer trzy na rynku.

Na początku tego roku akcyza na papierosy poszła w górę o blisko 4 proc. (faktycznie, jak tłumaczą firmy tytoniowe, ze względu na sposób naliczania podatku wzrost wyniósł ok. 8 proc.). Przedstawiciele branży prognozują, że w ślad za tym w 2012 roku papierosy mogą zdrożeć od 70 gr do 1 zł. Średnia cena detaliczna paczki może sięgnąć więc ok. 11 zł.

Tegoroczna podwyżka akcyzy nie jest z pewnością ostatnią. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej od 2018 r. minimalna akcyza na gotowe wyroby tytoniowe ma wynosić 90 euro na 1000 sztuk. Pod koniec 2011 r. jej poziom przekraczał już 70 euro, dlatego firmy tytoniowe przekonują, że akcyza mogłaby rosnąć w Polsce wolniej. Tym bardziej że gwałtowny wzrost cen sprzyja, ich zdaniem, rozwojowi szarej strefy.

– Najbardziej wrażliwi na podwyżki cen są klienci kupujący najtańsze papierosy. To właśnie oni często poszukują alternatywnych produktów w postaci tzw. skrętów bądź papierosów z nielegalnych źródeł: przemycanych lub podrabianych – wyjaśnia Adam Suchenek, rzecznik prasowy Philip Morris Polska, lidera w Polsce.

Z szacunków koncernów wynika, że w 2011 r. papierosy z nielegalnych źródeł stanowiły ok. 15 proc. całego rynku. BAT policzył, że w porównaniu z 2010 r. ich udział zwiększył się o prawie 3 pkt proc.

Andrzej Lewandowski, kierownik działu korporacyjnego i komunikacji JTI, czwartego gracza w branży, uważa, że wpływ na utrzymanie się spadkowego trendu mogą mieć w 2012 r. nie tylko rosnące ceny: – W tym roku Ministerstwo Zdrowia planuje wprowadzenie graficznych ostrzeżeń na opakowaniach wyrobów tytoniowych, a Komisja Europejska zamierza sfinalizować prace nad zmianami w dyrektywie tytoniowej – mówi.

– Tak jak w latach poprzednich, spadek wielkości rynku papierosów był spowodowany głównie wzrostem opodatkowania i wymuszonym tym wzrostem cen – mówi „Rz" Gabriela Bar, kierownik ds. komunikacji w British American Tobacco, który jest wiceliderem branży tytoniowej. Z szacunków „Rz" wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat ceny detaliczne papierosów urosły w Polsce o ponad 90 proc. W tym czasie wielkość rynku zmalała o niemal jedną czwartą. VAT i akcyza stanowią obecnie już ponad 80 proc. ceny detalicznej paczki.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?