Reklama
Rozwiń
Reklama

Spada sprzedaż samochodów

Liczba rejestracji nowych aut osobowych stopniała w styczniu o 10 proc. w porównaniu z grudniem

Publikacja: 04.02.2012 01:58

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze

Foto: Bloomberg

Na ryn­ku sa­mo­cho­dów próż­no ocze­ki­wać zmia­ny na lep­sze. Po sła­bym koń­cu ubie­głe­go ro­ku przy­szedł jesz­cze gor­szy po­czą­tek obec­ne­go. Licz­ba re­je­stro­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych stop­nia­ła do 24,2 tys.

Mi­nął ape­tyt na luk­sus

To co praw­da wię­cej niż w stycz­niu przed ro­kiem (tam­ten był wy­jąt­ko­wo sła­by, bo skoń­czy­ła się krat­ka), ale o prze­szło jed­ną dzie­sią­tą mniej niż mie­siąc wcze­śniej. W pierw­szej dzie­siąt­ce ma­rek o naj­więk­szej sprze­da­ży trzech im­por­te­rów – Ford, Hy­un­dai i Re­nault – od­no­to­wa­ło spad­ki re­je­stra­cji dwu­cy­fro­we. Do­ło­wa­ły tak­że sto­sun­ko­wo od­por­ne na kry­zys mar­ki pre­mium, w tym wiel­ka nie­miec­ka trój­ka: Mer­ce­des zmniej­szył licz­bę re­je­stro­wa­nych aut o pra­wie 30 proc. w po­rów­na­niu z grud­niem, BMW o po­nad 28 proc., a Au­di o prze­szło 43 proc. Stycz­nia nie bę­dą tak­że wspo­mi­nać do­brze im­por­te­rzy Land- Ro­ve­ra czy In­fi­ni­ti, któ­re w re­la­cji mie­siąc do mie­sią­ca za­li­czy­ły spad­ki po 37 i 43 proc.

Na tym tle za­ska­ku­ją­cy wy­da­je się pra­wie 32-pro­cen­to­wy wzrost stycz­nio­wej sprze­da­ży Che­vro­le­ta (1272 za­re­je­stro­wa­ne au­ta), któ­ry o bli­sko 1,5 pkt proc. zwięk­szył swój udział w ryn­ku, jak bu­rza wszedł do pierw­szej dzie­siąt­ki naj­le­piej sprze­da­ją­cych się sa­mo­cho­dów. Jesz­cze tyl­ko Maz­da i Je­ep po­pra­wi­ły w cią­gu mie­sią­ca swo­ją sprze­daż.

Na zmia­nę ne­ga­tyw­ne­go tren­du nie ma co li­czyć. – To bę­dzie sła­by rok, jesz­cze gor­szy od kiep­skie­go po­przed­nie­go – uwa­ża dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Ford Pol­ska Adam Ko­ło­dziej­czyk. Je­go pro­gno­za to spa­dek ca­łe­go ryn­ku o 10 – 15 proc. W ubie­głym ro­ku re­je­stra­cje aut oso­bo­wych się­gnę­ły 275 tys. Rok wcze­śniej – pra­wie 314 tys.

Osiągneliśmy dno?

Więk­szy opty­mizm za­cho­wu­je na­to­miast dy­rek­tor han­dlo­wy Ci­tro­e..n Pol­ska Je­rzy Prząd­ka: – Dno już osią­gnę­li­śmy. Te­raz przez ja­kiś czas bę­dzie­my po nim szu­rać, więc w tym ro­ku ry­nek po­wi­nien po­zo­stać na po­zio­mie ubie­gło­rocz­nym.

Reklama
Reklama

We­dług pre­ze­sa Sa­ma­ru Woj­cie­cha Drze­wiec­kie­go sy­tu­acja go­spo­dar­cza nie po­gar­sza się, co mo­gło­by mo­ty­wo­wać fir­my do za­ku­pu. Jed­no­cze­śnie – ro­sną ce­ny pa­liw i dro­że­ją kre­dy­ty, co znie­chę­ca klien­tów in­dy­wi­du­al­nych. – Ko­lej­ny mie­siąc, dwa po­ka­żą, cze­go moż­na bę­dzie się spo­dzie­wać – mó­wi Drze­wiec­ki.

Po­zy­tyw­nym sy­gna­łem mógł­by być ro­sną­cy kurs zło­te­go. W grud­niu sła­bość na­szej wa­lu­ty zmu­si­ła część im­por­te­rów do pod­nie­sie­nia cen. Co praw­da nie­znacz­ne­go, o 1–2 proc., ale w wa­run­kach spad­ku po­py­tu ta­ki krok ma cha­rak­ter de­spe­rac­ki. Nie ma to jed­nak wpły­wu na stycz­nio­wą sprze­daż, bo pod­wyż­ki zo­sta­ły zre­kom­pen­so­wa­ne przez prze­ce­ny mi­nio­ne­go rocz­ni­ka.

Tym­cza­sem sła­bość na­sze­go ryn­ku wi­docz­na jest tak­że na przy­kła­dzie sa­mo­cho­dów uży­wa­nych: w stycz­niu re­je­stra­cje zma­la­ły w po­rów­na­niu z grud­niem o 8,7 proc. Sa­mar pod­kre­śla ne­ga­tyw­ne ten­den­cje, ja­kie wi­dać od dłuż­sze­go cza­su w pry­wat­nym im­por­cie: nie dość, że do­mi­nu­ją au­ta naj­star­sze, to jesz­cze ich udział zwięk­sza się, w do­dat­ku kosztem naj­młod­szych sa­mo­cho­dów w wie­ku do czterech lat.

Rynek w Europie

Według danych ACEA, liczba rejestracji w krajach UE w całym 2011 roku wyniosła 953,1 tys. i była o 6,4 proc. niższa niż w roku 2010. Z głównych rynków jedynie niemiecki odnotował 6,1-procentowy wzrost. Od spadku rozpoczął rok także rynek włoski: styczniowe rejestracje to 137,1 tys. samochodów, o 17 proc. mniej niż przed rokiem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Na ryn­ku sa­mo­cho­dów próż­no ocze­ki­wać zmia­ny na lep­sze. Po sła­bym koń­cu ubie­głe­go ro­ku przy­szedł jesz­cze gor­szy po­czą­tek obec­ne­go. Licz­ba re­je­stro­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych stop­nia­ła do 24,2 tys.

Mi­nął ape­tyt na luk­sus

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama