W 2011 r. zysk z działalności operacyjnej Grupy Żywiec wyniósł 374 mln złotych. Był o 18,8 proc. niższy w porównaniu do roku poprzedniego. Skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży zmniejszyły się o 0,7 proc., do 3,61 mld zł.
Wolumen sprzedaży grupy, łącznie z zewnętrznym portfelem marek wyniósł 12 mln hl, w porównaniu z 11,9 mln hl w roku 2010. Sprzedaż piw Żywca w 2011 r. na rynku krajowym wyniosła 11,2 mln hl. Była o niemal 2 proc. wyższa niż przed rokiem. Ubiegły rok był pierwszym od dwóch lat, kiedy to wiceliderowi polskiego rynku piwa udało się zwiększyć wolumen sprzedaży.
Zarząd tłumaczy, że wzrost sprzedaży jest przede wszystkim związany ze znaczącymi inwestycjami w marki (największa intensywność telewizyjnej kampanii reklamowej pośród przedsiębiorstw piwowarskich). Znacznie miało także wprowadzeniem nowej butelki marki Żywiec, a także innowacji związanych ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów (piwo niepasteryzowane, Tatra Grzaniec).
„Inwestycje w połączeniu ze zmianą struktury sprzedaży (wyższy udział marek tańszych i udział sprzedaży dyskontów w sprzedaży) miały negatywny wpływ na poziom wypracowanego zysku z działalności operacyjnej w 2011 roku. Spadek przychodów spowodowany był głównie presją cenową i zmianą kanałów sprzedaży" – dodają władze Żywca.
Na rosnącej popularności tanich piw skorzystała w 2011 r. marka Tatra. Jej sprzedaż urosła w 2011 r. o 30 proc. Na koniec roku jej udziały w rynku piwa sięgały 11 proc. Była, jak wyjaśnia producent, najszybciej rosnącą marką piwa w Polsce w ubiegłym roku.