Skoda liderem polskiego rynku aut

Mimo słabego popytu część marek liczy na wzrost sprzedaży. Pewna swojej pozycji lidera na polskim rynku może być Skoda. W tym roku rynek nowych aut ratować mogą zakupy firm. Powodzeniem będą cieszyły się modele najchętniej wybierane do flot

Publikacja: 12.03.2012 01:13

Skoda Yeti jest jednym z rynkowych przebojów czeskiej marki w Polsce

Skoda Yeti jest jednym z rynkowych przebojów czeskiej marki w Polsce

Foto: Skoda

Na pozycji niekwestionowanego lidera polskiego rynku umacnia się Skoda. W ubiegłym roku czeska marka zarejestrowała 32,4 tys. nowych aut, więcej o blisko 10 tys. aut i przeszło 3 pkt proc. udziału w rynku niż drugi w rankingu Ford. Z kolei po dwóch miesiącach tego roku jej pozycja jeszcze się ugruntowała – przewaga nad wiceliderem w rynkowym udziale wzrosła do przeszło 5 pkt proc.

Czeska ekspansja

Tym wynikom trudno się dziwić, zważywszy na międzynarodową ekspansję marki: po ubiegłorocznej rekordowej sprzedaży 879,2 tys. sztuk na całym świecie globalna sprzedaż styczniowa podskoczyła o 10,2 proc. – To dla nas bardzo dobry prognostyk dla utrzymania tak szybkiego tempa w następnych miesiącach – twierdzi Jurgen Stackmann, członek zarządu Skody odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Dwa pierwsze miesiące roku przyniosły w Polsce rejestracje blisko 47,9 tys. nowych aut, co oznacza przeszło 15-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Branża na razie nie bierze więc pod uwagę najgorszego scenariusza, gdzie tegoroczny rynek samochodów osobowych mógłby spaść poniżej poziomu 250 tys. rejestracji, w porównaniu z 275 tys. w roku 2011.

Importerzy zakładają spadek, ale mniejszy. Część z nich, jak Citroen i Mazda, liczą nawet na poprawę. – Wszystko wskazuje, że polski rynek utrzyma się na podobnym poziomie jak przed rokiem – uważa z kolei Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics.

Przetasowania w pierwszej dziesiątce

Poza pozycją lidera pewnie dojdzie jednak do zmian.

Drugie miejsce może stracić Ford, który po pierwszych dwóch miesiącach obecnego roku spadł na szóste. – To będzie trudny rok, konkurencja jest bardzo agresywna – przyznaje Adam Kołodziejczyk, dyrektor generalny Ford Polska. Na pozycję wicelidera szansę ma za to Volkswagen, w ubiegłym roku czwarty. W tym roku rolę importera przejął od przedsiębiorcy Jana Kulczyka koncern Volkswagen AG. Według Marka Koniecznego, prezesa Związku Dealerów Samochodowych, można się teraz spodziewać bardziej efektywnej polityki marketingowej i produktowej marki.

Piąta w ubiegłym roku Toyota liczy na utrzymanie tego miejsca w roku obecnym. – Będziemy się skupiać na poprawie wydajności sieci sprzedaży i jakości obsługi – deklaruje rzecznik Toyoty w Polsce Robert Mularczyk.

Na kolejny wzrost liczą natomiast marki, które już na słabnącym ubiegłorocznym rynku mocno zwiększały sprzedaż. Chevrolet, który w ubiegłym roku odnotował w Polsce wzrost rejestracji o blisko jedną czwartą w porównaniu z poprzednim i był 13., po dwóch ostatnich miesiącach wskoczył na dziewiąte miejsce, poprawiając sprzedaż o prawie połowę. – W tym roku kontynuujemy ofensywę modelową, rozszerzymy też gamę silników – informuje Wojciech Osoś, dyrektor PR w Chevrolet Poland.

Poprawy spodziewa się także Hyundai, w ubiegłym roku ósmy, a po lutym siódmy. – Przewidujemy w tym roku wzrost sprzedaży na poziomie 10 proc. – powiedział „Rz" Marcin Okrój, dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland.

Co z autami klasy premium? W ubiegłym roku liczba rejestracji samochodów osobowych Mercedesa czy Audi lekko spadła, ale znacznie mniej niż cały rynek. W tym roku Mercedes-Benz Polska chce ją zwiększyć. – Nasz plan sprzedaży to 5 tys. egzemplarzy. To będzie podwójne wyzwanie – nie tylko więcej niż w ubiegłym roku, ale również więcej, niż mówią prognozy dotyczące całego rynku – uważa Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars Poland. Jednym z najważniejszych jego elementów będzie wrześniowy debiut klasy A, prekursora nowej generacji kompaktów Mercedesa.

Nadzieja we flotach

Czy importerzy zrealizują swe plany, zależeć będzie jednak od wielu czynników, jak kurs złotego, koszt paliwa, ubezpieczeń czy sytuacja firm, które teraz mają największy wpływ na rynek aut. – Początek roku wskazuje, że klienci indywidualni rzadziej odwiedzają salony. Dlatego będziemy się skupiali na sprzedaży dla klientów instytucjonalnych – zapowiada Jerzy Prządka, dyrektor handlowy Citroen Polska.

Według Instytutu Samar, bardziej precyzyjna prognoza dla rynku będzie możliwa, gdy znane będą wyniki sprzedaży za kilka pierwszych miesięcy oraz gdy ostatecznie wyjaśnią się kwestie związane z odliczaniem VAT.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Rośnie popyt na terenówki

W tym roku importerzy liczą przede wszystkim na modele typowo flotowe. W przypadku Forda będzie to głównie focus i fiesta. Chevrolet wprowadzi latem model Malibu, uzupełniając w ten sposób ofertę o auto klasy średniej. Flotowym atutem marki ma być także kompaktowy cruze w wersji kombi, pokazany w Genewie. Z kolei Hyundai liczy na średniej klasy i40, teraz także w wersji czterodrzwiowej limuzyny oraz nową generację popularnego kompaktu i30. Dla Citroena duży potencjał flotowy ma model DS5, a także cieszące się powodzeniem berlingo i jumper. Zdaniem ekspertów duże powodzenie będą mieć w tym roku auta typu SUV. Mazda Motor Poland po wprowadzeniu dwa tygodnie temu terenówki CX-5 zebrała już na to auto 250 zamówień, dużo więcej, niż się spodziewano. W Mercedesie przebojem ma być nowa klasa M, gdzie zamówienia już obejmują prawie 90 proc. przydzielonej na ten rok produkcji.

Na pozycji niekwestionowanego lidera polskiego rynku umacnia się Skoda. W ubiegłym roku czeska marka zarejestrowała 32,4 tys. nowych aut, więcej o blisko 10 tys. aut i przeszło 3 pkt proc. udziału w rynku niż drugi w rankingu Ford. Z kolei po dwóch miesiącach tego roku jej pozycja jeszcze się ugruntowała – przewaga nad wiceliderem w rynkowym udziale wzrosła do przeszło 5 pkt proc.

Czeska ekspansja

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca