Sony zwolni 10 tys. osób

Receptą na kłopoty japońskiego giganta elektroniki użytkowej mają być masowe zwolnienia i gruntowna restrukturyzacja

Aktualizacja: 12.04.2012 13:53 Publikacja: 12.04.2012 13:51

Sony zwolni 10 tys. osób

Foto: Bloomberg

Sony ogłasza plan naprawy: firma zwolni 10 tys. pracowników, wzmocni pion fotografii cyfrowej, gier i urządzeń mobilnych. Przyczyną tych zdecydowanych posunięć jest podwojenie prognoz dotyczących straty rocznej, która według obecnych szacunków ma sięgnąć aż 6,4 mld dol. Byłaby to rekordowa strata w historii japońskiego producenta.

- Firmie Sony nie będzie łatwo odbudować nadwątloną pozycję pod przywództwem nowego dyrektora generalnego Kazuo Hirai, który objął stery na początku lutego tego roku – powiedział Kim Young-Chan, analityk banku inwestycyjnego Shinhan Investment w Seulu. – Powodem jest to, że konkurencyjność rozwiązań kreowanych przez Sony bardzo osłabła w ostatnich czasach.

I właśnie z tą opinią inwestorów chce walczyć Kazuo Hirai, który ogłosił w czwartek nową strategię firmy. Pozycja Sony została mocno nadszarpnięta wskutek kryzysu w branży telewizyjnej. Spowodował on w firmie straty sięgające 10 mld dol. w ciągu ostatnich ośmiu lat. Przyczyną tego był słabszy popyt na telewizory (spowodowany m.in. przejmowaniem ich funkcji przez komputery), silna konkurencja w branży, a także wysoki kurs jena, który osłabia pozycję japońskich eksporterów. Łączne tegoroczne straty raportowane przez trzech największych japońskich producentów telewizorów, Sony, Sharpa i Panasonica, sięgają 21 mld dol. - więcej niż wartość rynkowa Sony.

Naprawie tego stanu rzeczy ma służyć trzecia już w ciągu ostatnich sześciu lat fala zwolnień w Sony, która obejmie około 10 tys. osób. Bez tego, jak podkreślają analitycy, nie będzie możliwy powrót do rentowności. A według przewidywań producenta ma to nastąpić już w tym roku fiskalnym (kończącym się w marcu 2013 roku). Do tego czasu Sony ma zamiar wypracować 2,22 mld dol. zysku operacyjnego.

- Sony nie stanie się stabilne bez restrukturyzacji i sądzimy, że działania, które firma obecnie wykonuje, idą we właściwym kierunku – oceania Masashi Oda, dyrektor generalny pionu inwestycyjnego Sumitomo Mitsui Trust Bank, który jest największym inwestorem Sony.

Według firmy JP Morgan Sony będzie jednak musiało poszukać dodatkowych 80 mld jenów (prawie 1 mld dol.) oszczędności albo wyższych przychodów, aby osiągnąć prognozowany zysk.

Największe cięcia czekają pion telewizyjny Sony, któremu firma chce przywrócić rentowność w ciągu

dwóch lat. Jednym z rozważanych przez analityków scenariuszy jest stworzenie telewizyjnej spółki przez Sony, Sharpa i Panasonica, objętej rządowymi gwarancjami finansowymi. To by jednak skutkowało kolejnymi masowymi zwolnieniami we wszystkich trzech firmach.

Jednym z etapów restrukturyzacji jest ogłoszona pod koniec marca sprzedaż pionu chemicznego Sony wytwarzającego folie i kleje wykorzystywane przy produkcji telewizorów, aparatów fotograficznych i telefonów komórkowych. Kupcem ma być Bank Rozwoju Japonii, a transakcja ma sięgnąć 360-480 mln dol.

Jeszcze jedną istotną zmianą, zadeklarowaną w lutym przez Kazuo Hirai, jest stworzenie Sony Entertainment Network: uniwersalnej platformy sieciowej obejmującej nie tylko gry komputerowe, ale również m.in. muzykę i filmy. To centrum cyfrowej rozrywki dostępne będzie w ramach jednego konta, bez konieczności logowania się do różnorakich platform i usług. Ma to być realna konkurencja dla podobnego rozwiązania działającego od kilku lat w Apple.

Sony chce ponadto wzmocnić dział produkujący aparaty cyfrowe oraz pion urządzeń mobilnych, a więc telefonów komórkowych i odtwarzaczy muzyki. Jednym z pierwszych ruchów w tym kierunku było przywrócenie po 33 latach nieobecności produkcji Walkmana jako samodzielnego urządzenia, a nie integralnej części telefonu.

- To podjęcie rękawicy w walce z liderami rynku Apple i Samsungiem – komentuje w rozmowie z „Rz" Robert Geruszczak, dyrektor ds. rozwoju i marketingu w firmie Mobile Experts. - Najwidoczniej Sony przyjmuje powoli strategię Apple, stawiając na niekoniecznie najtańsze, ale proste w obsłudze i innowacyjne produkty skierowane do bardzo wymagającego klienta.

Sony ogłasza plan naprawy: firma zwolni 10 tys. pracowników, wzmocni pion fotografii cyfrowej, gier i urządzeń mobilnych. Przyczyną tych zdecydowanych posunięć jest podwojenie prognoz dotyczących straty rocznej, która według obecnych szacunków ma sięgnąć aż 6,4 mld dol. Byłaby to rekordowa strata w historii japońskiego producenta.

- Firmie Sony nie będzie łatwo odbudować nadwątloną pozycję pod przywództwem nowego dyrektora generalnego Kazuo Hirai, który objął stery na początku lutego tego roku – powiedział Kim Young-Chan, analityk banku inwestycyjnego Shinhan Investment w Seulu. – Powodem jest to, że konkurencyjność rozwiązań kreowanych przez Sony bardzo osłabła w ostatnich czasach.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca