Reklama

Kto zapłaci po stłuczce?

Wypłata dodatkowego odszkodowania należeć ma się tylko kierowcom nowych aut

Publikacja: 24.04.2012 03:24

Park samochodowy w Polsce starzeje się

Park samochodowy w Polsce starzeje się

Foto: Rzeczpospolita

Red

Ta­ki po­mysł for­su­ją na­ukow­cy z Za­kła­du Pra­wa Ubez­pie­cze­nio­we­go Uni­wer­sy­te­tu w To­ru­niu, któ­rzy wraz z Pol­ską Izbą Ubez­pie­czeń i PZU zor­ga­ni­zo­wa­li kon­fe­ren­cję na te­mat za­sad­no­ści wy­pła­ty od­szko­do­wa­nia za utra­tę war­to­ści han­dlo­wej przez au­to po wy­pad­ku. W prze­ciw­nym ra­zie po­li­sy OC mo­gą bar­dzo pod­ro­żeć. Wkrót­ce ocze­ki­wa­ne jest orze­cze­nie Są­du Naj­wy­ższe­go w tej spra­wie.

Le­piej bez na­praw

– Na­le­ży po­sta­wić się na miej­scu oso­by ku­pu­ją­cej uży­wa­ny sa­mo­chód. To oczy­wi­ste, że ma­jąc do wy­bo­ru dwa au­ta te­go sa­me­go mo­de­lu, wy­pro­du­ko­wa­ne w tym sa­mym ro­ku, ma­ją­ce prze­je­cha­ne ty­le sa­mo ki­lo­me­trów, wy­bór pad­nie na to, któ­re nie by­ło na­pra­wia­ne. Na­wet je­śli do li­kwi­da­cji uży­to ory­gi­nal­nych czę­ści – mó­wi Kry­sty­na Kraw­czyk z Biu­ra Rzecz­ni­ka Ubez­pie­czo­nych.

We­dług tej instytucji spa­dek war­to­ści han­dlo­wej po­jaz­du jest oczy­wi­sty, we­dług śro­do­wisk na­uko­wych i bra­nży ubez­pie­cze­nio­wej – nie­ko­niecz­nie.

– Gdy mo­wa o no­wym, wzglę­dnie kil­ku­let­nim sa­mo­cho­dzie, je­go war­tość mo­że po na­pra­wie spaść. Jed­nak szcze­gól­nie od­no­śnie do star­szych po­jaz­dów­ na­le­ży oce­nić, czy wy­pła­ta do­dat­ko­we­go od­szko­do­wa­nia za  utra­tę war­to­ści han­dlo­wej nie pro­wa­dzi do nieu­za­sad­nio­ne­go wzbo­ga­ce­nia się je­go wła­ści­cie­la – mó­wi prof. Eu­ge­niusz Ko­wa­lew­ski z Za­kła­du Pra­wa Ubez­pie­cze­nio­we­go Uni­wer­sy­te­tu im. Ko­per­ni­ka w To­ru­niu.

Dro­dzy rze­czo­znaw­cy

Śro­do­wi­ska na­uko­we alar­mu­ją, że wy­ka­za­nie ubyt­ku war­to­ści han­dlo­wej opie­ra­ło­by się głów­nie na opi­niach bie­głych lub rze­czo­znaw­ców, któ­rych wy­na­gro­dze­nie to śred­nio 500 – 1000 zł. We­dług eks­per­tów w wie­lu przy­pad­kach mo­że to być kwo­ta wy­ższa od ubyt­ku war­to­ści han­dlo­wej.

Reklama
Reklama

Nie zga­dza­ją się z tym or­ga­ni­za­cje ­kon­su­menc­kie. We­dług nich rosz­cze­nie o zwrot utra­ty war­to­ści han­dlo­wej nie mu­si opie­rać się na opi­nii bie­głe­go. Ubez­pie­czy­ciel ma in­stru­men­ty do roz­pa­try­wa­nia ta­kich rosz­czeń, po­dob­nie jak np. z ty­tu­łu kosz­tów na­pra­wy po­jaz­du.

Rzecz­nik Ubez­pie­czo­nych za­uwa­ża po­nad­to, że zgod­nie z tre­ścią uchwa­ły SN z 2001 r. „od­szko­do­wa­nie mo­że obej­mo­wać oprócz kosz­tów je­go na­pra­wy ta­kże za­pła­tę su­my pie­nię­żnej, od­po­wia­da­ją­cej ró­żni­cy mię­dzy war­to­ścią au­ta przed uszko­dze­niem i po na­pra­wie".

– Prze­pi­sy pra­wa od­szko­do­waw­cze­go nie uza­le­żnia­ją otrzy­ma­nia od­szko­do­wa­nia z ty­tu­łu utra­ty war­to­ści han­dlo­wej od wie­ku po­jaz­du. Na­szym zda­niem z po­wy­ższej uchwa­ły wy­ni­ka, że ani wiek po­jaz­du, ani war­tość kosz­tów je­go na­pra­wy nie sta­no­wią prze­sła­nek okre­śle­nia utra­ty war­to­ści han­dlo­wej – mó­wi An­na Dą­brow­ska z wy­dzia­łu praw­ne­go rzecz­ni­ka ubez­pie­czo­nych.

– Je­śli po­dob­ne re­gu­la­cje we­szły­by w ży­cie, ubez­pie­czy­cie­le do­sto­su­ją się do nich, jed­nak znów naj­bar­dziej ucier­pie­li­by kie­row­cy bez­sz­ko­do­wi. Rów­nież ich skład­ki po­szły­by w gó­rę – mó­wi To­masz Tar­kow­ski, czło­nek za­rzą­du PZU ds. li­kwi­da­cji szkód. Nie­wy­klu­czo­ne, że dra­stycz­nie.

Kolejne orzeczenie Sądu Najwyższego

Odszkodowanie za nowe części

12 kwiet­nia br. Sąd Naj­wy­ższy przed­sta­wił orze­cze­nie w od­po­wie­dzi na za­py­ta­nie rzecz­ni­ka ubez­pie­czo­nych. Zgod­nie z nim ubez­pie­czy­cie­le ma­ją wy­pła­cać po­szko­do­wa­ne­mu w ra­mach po­li­sy OC od­szko­do­wa­nia w opar­ciu o kosz­ty no­wych czę­ści słu­żą­cych do na­pra­wy po­jaz­du. Tyl­ko gdy ubez­pie­czy­ciel wy­ka­że, że z te­go po­wo­du war­tość po­jaz­du wzro­sła, mo­że ob­ni­żyć od­szko­do­wa­nie o ten wzrost. Wciąż nie ma uza­sad­nie­nia do wy­ro­ku, jed­nak, jak prze­wi­du­je ry­nek, orze­cze­nie SN mo­że po­skut­ko­wać dal­szym wzro­stem cen po­lis OC. W ze­szłym ro­ku by­ło to śred­nio 11 proc.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama