Państwowa spółka zamierza w tym roku zainwestować o ok. 170 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. – Głównie w modernizację. Chodzi o inwestycje rzeczowe jak w sprzęt czy IT – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. – W przeciwieństwie do poprzednich okresów firma będzie to robiła z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi finansowych, jak choćby leasing. Sięgamy po standardowe rozwiązania stosowane przez nowocześnie zarządzane korporacje – dodaje Baranowski.
Poczta Polska zapowiada inwestycje w zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego związanego ze świadczonymi usługami, wymianę sprzętu komputerowego czy rozwój oprogramowania wspierającego procesy operacyjne i zarządcze. – Priorytety odzwierciedlają strategię Poczty Polskiej, czyli ukierunkowanie na obszary biznesowe o najwyższym potencjale rozwojowym, tj. biznes paczkowo-kurierski i logistyczny, usługi bankowo-ubezpieczeniowe oraz usługi elektroniczne i hybrydowe (e-usługi) – mówi Baranowski. Spółka ma w planach również wymianę samochodów oraz rozwój węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych.
Inwestycje w ludzi
Poczta Polska zatrudnia ok. 93 tys. pracowników. Niezbędna jest redukcja. Spółka z początkiem roku uruchomiła program dobrowolnych odejść. Może w niego skorzystać do 2,3 tys. osób. Program skierowany został przede wszystkim do tych, którzy w przypadku ewentualnego odejścia z firmy mogą skorzystać z uprawnień przedemerytalnych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wysokość odpraw wraz z dobrowolnym odszkodowaniem ustalonym przez PP zależy od stażu pracy i wynosi łącznie od trzymiesięcznego do siedmiomiesięcznego wynagrodzenia.
Znaczną część pracowników, którzy zostaną, Poczta chce przeszkolić. W ciągu najbliższych czterech lat zamierza przeznaczyć ponad 750 mln zł na nowy system wynagrodzeń oraz szkolenia – głównie w zakresie sprzedaży, obsługi klienta i menedżerskie. Największa część wydatków przeznaczona będzie na wprowadzenie atrakcyjnych systemów motywacyjnych oraz premii za wyniki.
Konkurencja się zagęszcza
Z początkiem przyszłego roku nastąpi liberalizacja rynku usług pocztowych, co oznacza, że prywatne poczty będą mogły dostarczać korespondencję o wadze poniżej 50 gramów.