Poczta Polska inwestuje w centra i ludzi

W 2012 roku wydatki na modernizację wyniosą 272 mln zł, a na pracowników do 2015 roku kolejne 750 mln zł

Publikacja: 10.05.2012 04:45

Poczta Polska

Poczta Polska

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Państwowa spółka  zamierza w tym roku zainwestować o ok. 170 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. – Głównie w modernizację. Chodzi o inwestycje rzeczowe jak w sprzęt czy IT – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. – W przeciwieństwie do poprzednich okresów firma będzie to robiła z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi finansowych, jak choćby leasing. Sięgamy po standardowe rozwiązania stosowane przez nowocześnie zarządzane korporacje – dodaje Baranowski.

Poczta Polska zapowiada inwestycje w zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego związanego ze świadczonymi usługami, wymianę sprzętu komputerowego czy rozwój oprogramowania wspierającego procesy operacyjne i  zarządcze. – Priorytety odzwierciedlają strategię Poczty Polskiej, czyli ukierunkowanie na obszary biznesowe o najwyższym potencjale rozwojowym, tj. biznes paczkowo-kurierski i logistyczny, usługi bankowo-ubezpieczeniowe oraz usługi elektroniczne i hybrydowe (e-usługi) – mówi Baranowski. Spółka ma w  planach również wymianę samochodów oraz rozwój węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych.

Inwestycje w ludzi

Poczta Polska zatrudnia ok. 93 tys. pracowników. Niezbędna jest redukcja. Spółka z początkiem roku uruchomiła program dobrowolnych odejść. Może w niego skorzystać do 2,3 tys. osób. Program skierowany został  przede wszystkim do tych, którzy w przypadku ewentualnego odejścia z firmy mogą skorzystać z uprawnień przedemerytalnych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wysokość odpraw wraz z dobrowolnym odszkodowaniem ustalonym przez PP zależy od stażu pracy i wynosi łącznie od trzymiesięcznego do siedmiomiesięcznego wynagrodzenia.

Znaczną część pracowników, którzy zostaną, Poczta chce przeszkolić. W ciągu najbliższych czterech lat zamierza przeznaczyć ponad 750 mln zł na nowy system wynagrodzeń oraz szkolenia – głównie w zakresie sprzedaży, obsługi klienta i menedżerskie. Największa część wydatków przeznaczona będzie na wprowadzenie atrakcyjnych systemów motywacyjnych oraz premii za wyniki.

Konkurencja się zagęszcza

Z początkiem przyszłego roku nastąpi liberalizacja rynku usług pocztowych, co oznacza, że prywatne poczty będą mogły dostarczać korespondencję o wadze poniżej  50 gramów.

Wczoraj, wraz z kupnem od Integer.pl spółki Kolportaż Rzetelny, na polskim rynku pojawił się Austrian Post.    Kolportaż Rzetelny to lider w sektorze druków bezadresowych, z udziałem rynkowym na poziomie 36 proc. – To konsekwencja strategii ekspansji Austrian Post w Europie Środkowej i Wschodniej. Dystrybucja druków bezadresowych za pośrednictwem oddziałów to kluczowy obszar naszego biznesu, a transakcja z Integer.pl otwiera nam drogę do rozwoju w kolejnych krajach, zwłaszcza w obliczu liberalizacji rynku pocztowego – mówi Walter Hitziger, członek zarządu Austrian Post.

– Postrzegamy Austrian bardziej jako naszego partnera niż konkurenta – mówi Rafał Brzoska, prezes Integer.pl.

Integer planuje w tym roku inwestycje w nowe poczkomaty na poziomie 55 mln zł. Wraz z funduszem PineBridge planuje w ciągu czterech lat zainwestować w sumie 350 mln euro w 12 tys. paczkomatów.

Plany wejścia na polski rynek usług pocztowych ma też litewski Loginpost. Chce zainwestować w Polsce 20 mln euro w 380 samoobsługowych terminali pocztowych. Ogółem wartość planowanej inwestycji w stworzenie sieci prawie 1000 samoobsługowych terminali przesyłek w Europie ma wynieść ponad 50 mln euro.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Państwowa spółka na lepszych warunkach

Na usługi pocztowe nie trzeba organizować przetargu – wynika z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. KIO badała, czy zastosowanie przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska trybu z wolnej ręki na przyjmowanie i doręczanie w obrocie krajowym i zagranicznym przez Pocztę Polską przesyłek o wadze do 50 gramów było zgodne z prawem. Poczcie sprzyja też wcześniejszy wyrok KIO, który zabronił wykluczania z przetargów ofert Poczty Polskiej, do których nie doliczyła ona stawki VAT.

Państwowa spółka  zamierza w tym roku zainwestować o ok. 170 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. – Głównie w modernizację. Chodzi o inwestycje rzeczowe jak w sprzęt czy IT – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. – W przeciwieństwie do poprzednich okresów firma będzie to robiła z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi finansowych, jak choćby leasing. Sięgamy po standardowe rozwiązania stosowane przez nowocześnie zarządzane korporacje – dodaje Baranowski.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?