Fiat zbuduje samochód razem z Mazdą

Koncerny samochodowe będą szukać oszczędności, produkując auta z dotychczasowymi konkurentami

Publikacja: 24.05.2012 03:17

Fiat zbuduje samochód razem z Mazdą

Foto: Bloomberg

Szykuje się kolejny alians w branży motoryzacyjnej. Wczoraj o wspólnych zamierzeniach poinformowały Fiat i Mazda. Włosi i Japończycy podpisali wstępne porozumienie, którego celem są wspólne prace nad przygotowaniem, a następnie produkcją nowego auta typu roadster, które pojawiłoby się na drogach zarówno pod marką Mazda, jak i Alfa Romeo.

Pojazd ma być skonstruowany na bazie nowej generacji tylnonapędowej mazdy MX-5 (według Księgi rekordów Guinnessa to najlepiej sprzedający się dwuosobowy kabriolet w historii), ale byłby napędzany silnikami specyficznymi dla każdego z producentów. Ma go produkować fabryka Mazdy w Hiroszimie.

– To porozumienie pokazuje nasze zaangażowanie w rozwój Alfy Romeo jako marki globalnej – powiedział prezes Fiata Sergio Marchionne.

Podpisanie finalnej umowy planowane jest na II połowę roku. Jak zasugerował szef Fiata, włosko-japońska współpraca może w przyszłości przynieść kolejne wspólne projekty.

Mazda już od dłuższego czasu intensywnie szukała partnera. Jeszcze w lutym informował o tym prezes koncernu Takashi Yamanouchi.

Według analityków alians z Fiatem jest dla Japończyków szansą na zmniejszenie kosztów i łatwiejszy dostęp do europejskich rynków. Z kolei Fiat ma nadzieję na wykorzystanie technologii Mazdy w budowie silników oraz lekkich konstrukcji nadwozia.

Tymczasem rozwija się ogłoszony z końcem zimy alians General Motors i PSA (Peugeot/Citroen). Według brazylijskich mediów oba koncerny rozważają wspólną budowę fabryki w Rio de Janeiro lub Minas Gerais. Inwestycja byłaby warta miliard euro. PSA nie potwierdziło jednak tych informacji, określając je jako plotkę.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej uważają tymczasem, że kluczowym elementem porozumienia GM i PSA będzie przyszła budowa wspólnej platformy dla produkcji małych samochodów. Peugeot ma w tym segmencie duże powodzenie – modele 107 i 207 osiągnęły znaczący rynkowy sukces. Teraz takie aspiracje ma najnowszy model peugeota wprowadzany właśnie na rynek – 208.

– Wydaje się, że cały General Motors będzie musiał w przyszłości nieco zboczyć w stronę mniejszych aut, zwłaszcza w USA, bo produkcja pikapów czy trucków może zacząć spadać. Z kolei opracowana wspólnie z Peugeotem platforma pozwoliłaby na obniżenie kosztów, bo niemieckie technologie są jakościowo bardzo dobre, ale nie tanie – powiedział „Rz" przedstawiciel Opla.

Opel liczy również na pomoc Francuzów przy rozwijaniu napędów hybrydowych. Z kolei PSA chciałby amerykańskiego wsparcia w segmencie SUV-ów.

Obydwa koncerny samochodowe w czasie kryzysu mocno na rynku europejskim tracą po tym, gdy spadły zamówienia na peugeoty i citroeny oraz ople.

PSA stracił w drugiej połowie ubiegłego roku prawie pół miliarda euro. Z kolei europejska część GM zakończyła rok 2011 stratą operacyjną w wysokości 747 mln dol.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Nie maleje napięcie wokół astry V

Niemieccy związkowcy sugerują, że za decyzją kierownictwa Opla o lokalizacji produkcji nowej generacji astry w Ellesmere Port może kryć się nielegalne wsparcie brytyjskiego rządu dla tej fabryki. Szef związków w Oplu Wolfgang Schaefer-Klug utrzymuje, że produkcja w Ruesselsheim, które straci astrę, jest tańsza niż w Ellesmere o 219 euro na samochodzie. Dalej niewiadomy jest los fabryki Opla w Bochum: po roku 2014 może zostać zamknięta. Nową astrę produkować będą także zakłady w Gliwicach, które były jedynym „pewniakiem" do otrzymania najważniejszego modelu Opla.

Szykuje się kolejny alians w branży motoryzacyjnej. Wczoraj o wspólnych zamierzeniach poinformowały Fiat i Mazda. Włosi i Japończycy podpisali wstępne porozumienie, którego celem są wspólne prace nad przygotowaniem, a następnie produkcją nowego auta typu roadster, które pojawiłoby się na drogach zarówno pod marką Mazda, jak i Alfa Romeo.

Pojazd ma być skonstruowany na bazie nowej generacji tylnonapędowej mazdy MX-5 (według Księgi rekordów Guinnessa to najlepiej sprzedający się dwuosobowy kabriolet w historii), ale byłby napędzany silnikami specyficznymi dla każdego z producentów. Ma go produkować fabryka Mazdy w Hiroszimie.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku